لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

پلیس فتای تهران از احضار دامپزشکی که با حجاب شوخی کرد، خبر داد


رئیس پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران» از احضار دامپزشکی که در یک ویدیو با موضوع حجاب شوخی می‌کند، خبر داده است و گفته است «افراد مرتبط» با این ویدئو شناسایی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود معظمی گودرزی گفته است اقدام این دامپزشک « تمسخر حجاب اسلامی» بوده و «با هرگونه هنجارشکنی و اقدامات توهین‌آمیز» برخورد می‌شود.

در ویدیویی که در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یک دامپزشک با اشاره به سگی که پارچه‌ای به ‌سر او بسته شده، می‌گوید: «ما در این جا بدون حجاب کسی را پذیرا نخواهیم بود».

انتشار این ویدیو با واکنش‌های تعدادی از برخی کابران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و برخی از آن‌ها با «هتک حرمت» خواندن این اقدام،‌ خواستار اشد مجازات برای این دامپزشک شدند.

مقام‌های حکومت ایران که حجاب را اجباری کرده‌اند، به طور معمول درباره بحث‌های مرتبط با حجاب اجباری، از جمله طنز مرتبط با آن، کمپین‌های مخالفت با حجاب اجباری و حتی بحث‌های مربوط به حجاب اجباری و اختیاری که گاه از سوی روحانیون مطرح شده است، برخورد سختگیرانه‌ای دارند.

سازمان نظام دامپزشکی استان تهران هم روز شنبه، چهارم دی با انتشار بیانیه‌ای از «برخورد فوری» این سازمان با این دامپزشک که بنا بر اعلام این سازمان در کلینیکی در یکی از شهرستان‌های تهران مشغول به کار بوده، خبر داده است.

بر اساس این بیانیه «عدم رعایت موازین شرعی و شئونات شغلی که موجب هتک حرمت جامعه ‌شود، «تخلف» به‌شمار می‌آید و مجازات آن محرومیت از اشتغال به حرفه دامپزشکی حداقل از سه ماه تا محرومیت دائم در محل ارتکاب تخلف پیش‌بینی شده است.

با وجود رعایت پوشش اسلامی از سوی اکثریت زنان جامعه، تا چند سال پس از انقلاب ۵۷ در ایران، حجاب، اجباری نبود. اما پس از تصویب قانون مربوط به آن از سوی مجلس و تعیین مجازات در قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۶۲، پوشش مورد تایید حاکمیت در انظار عمومی از معابر و محل‌های کار گرفته تا رسانه‌ها اجباری شد.

بر این اساس لزوم رعایت حجاب اسلامی با نصب تابلوها و نوشته‌هایی در اماکن عمومی، اصناف و وسایل حمل و نقل عمومی در ایران دیده می‌شود و در بسیاری موارد مسئولیت عدم رعایت پوشش مورد نظر حاکمیت با صاحبان اصناف و رانندگان خودروها است.

علاوه بر این، در سال‌های گذشته ده‌ها فعال مدنی در ایران به اتهام مخالفت با حجاب اجباری راهی دادگاه و زندان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG