لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

ترامپ به رهبران ایران: نوید افکاری را اعدام نکنید


دونالد ترامپ(عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ(عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۳ شهریور از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواسته است نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی و نایب قهرمان نوجوانان ایران، را اعدام نکنند.

دونالد ترامپ در توییتی نوشته است، شنیده ام که (حکومت) ایران در صدد است که نوید افکاری ۲۷ ساله، یک ستاره بزرگ و محبوب کشتی، را صرفا به دلیل شرکت در تظاهرات ضد حکومتی در خیابان، اعدام کند. آنها به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و تورم کشور اعتراض داشتند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفته است: (خطاب) به رهبران ایران، بسیار سپاسگزار خواهم شد اگر از جان این مرد جوان بگذرید، و او را اعدام نکنید. متشکرم!

درخواست‌ها در جهان برای توقف حکم اعدام نوید افکاری همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین تحولات ده‌ها ورزشکار ایرانی، و یک کشتی‌گیر سابق آمریکایی در المپیک به این کمپین پیوسته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ایران را به شکنجه آقای افکاری و برادران او متهم ساخت و از حکم دادگاه علیه او ابراز انزجار کرد.

نوید افکاری در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد، اعتراضاتی که جرقه آن را نابه‌سامانی‌های اقتصادی در کشور و افزایش شدید قیمت طلا و ارز زد.

این کشتی‌گیر به اتهام قتل یک مامور امنیتی به دو بار اعدام، شش سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است، اتهامی که او و فعالان مدافع حقوق بشر در داخل و خارج کشور آن را رد کرده و تاکید داشته‌اند مبنای آن اعترافاتی است که زیر شکنجه اخذ شده.

دو برادر نوید افکاری نیز در این پرونده ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند که متعاقب آن، مادر برادران افکاری در پیامی ویدیویی گفت که پسرانش تحت شکنجه مجبور شده‌اند علیه یکدیگر اعتراف کنند و فشارهای غیرقانونی بر آنها به قدری بوده که یکی از برادران در زندان دست به خودکشی زده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در توئیتی نوشت که واشینگتن نیز همانند همه جهان از حکم اعدام نوید افکاری خشمگین شده، کسی که تحت شکنجه مجبور شده است علیه خود اعتراف نادرست بکند.

خانم اورتگاس در ادامه این توئیت نوشته است: «رژیم [ایران] دو برادر او را نیز شکنجه و به چندین دهه زندان محکوم کرده است. آنها را آزاد کنید».

روز پنج‌شنبه همچنین حسن نایب‌آقا، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران، از تهیه نامه‌ای خطاب به مجامع جهانی خبر داد که تاکنون ۶۲ ورزشکار و قهرمان ایرانی آن را امضا کرده‌اند و از این مجامع می‌خواهند برای توقف حکم اعدام نوید افکاری تلاش کنند.

نایب‌آقا در گفت‌وگو با گزارشگر رادیو فردا اعلام کرد که درخواست امضاکنندگان این نامه از مجامع جهانی و به ویژه رئیس کمیته بین المللی المپیک، رئیس فدراسیون کشتی جهانی، دبیر کل سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر این است که از ایران بخواهند حکم اعدام نوید افکاری را لغو کنند یا با تحریم‌های جدی به جرم نقض حقوق بشر مواجه شود.

به گفته او، حدود بیست نفر از ملی‌پوشان رشته‌های فوتبال، کشتی آزاد و کشتی فرنگی، دو و میدانی، وزنه‌برداری، شمشیربازی، تنیس و تکواندو، تاکنون این نامه را امضا کرده‌اند از جمله سولماز ابوعلی (قهرمان کاراته آمریکا)، گلپر پرورده (نایب قهرمان ژیمناستیک اروپا)، پهلوان مسلم اسکند فیلابی، محمد قربانی (قهرمان کشتی جهان)، و ده نفر از اعضای سابق تیم ملی فوتبال.

بن اسکرن، قهرمان هنرهای رزمی و کشتی‌گیر المپیکی آمریکایی، نیز روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: نوید افکاری به خاطر حضور در اعتراضات مسالمت‌آمیز با حکم اعدام مواجه است.

او از همه کسانی که برای تحقق عدالت اجتماعی تلاش می‌کنند خواست که در این باره دست به اعتراض بزنند تا این حکم لغو شود.

پیش از این نیز بسیاری از ستارگان کشتی آزاد و فرنگی المپیک و جهان نسبت به این حکم اعتراض کرده‌ بودند از جمله براندون اسلی قهرمان کشتی آزاد المپیک سیدنی، فرانک اشتابلر دارنده سه نشان طلای کشتی فرنگی جهان از آلمان و سالی رابرتز دارنده دو نشان جهانی کشتی زنان از آمریکا.

XS
SM
MD
LG