لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

«ایرانیان در صف» مزایدهٔ پیکانِ اهدایی شاه به چائوشسکو 


مجموعه‌داران ایرانی برای به‌ دست آوردن خودروی لوکس ساخت ایران که توسط شاه ایران به نیکولای چائوشسکو، دیکتاتور پیشین رومانی، هدیه شده بود، صف کشیده‌اند.

خبرگزاری رویترز با ذکر این خبر می‌نویسد که این پیکان (یا هیلمن هانتر) را محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۴) به مناسبت انتخاب چائوشسکو به عنوان رئیس‌ جمهوری سوسیالیست رومانی به او هدیه داده بود.

پیکان که خط تولید آن از سال ۱۹۶۷ به بعد راه‌اندازی شد، اولین اتومبیل ساخته شده توسط شرکت ایران ناسیونال (ایران خودروی بعدی) بود و بعدها نه تنها به یک شاخص در صنعت ایران، بلکه به یک نماد ملی تبدیل شد.

خودروی اهدایی به نیکولای چائوشسکو اکنون در رومانی به مزایده گذاشته شده و آلینا پانیکو، از خانه حراج آرت‌مارک در بخارست به خبرنگاران می‌گوید که «علاقه بسیار زیاد است و ما بیش از ۱۰۰ پیشنهاد دریافت کرده‌ایم.»

او اضافه می‌کند: «گردآورندگان رومانیایی خودروهای باارزش حضور دارند، اما بیشتر پیشنهادها از طرف ایرانیانی است که می‌خواهند نماد ملی دهه هفتاد خود را به خانه بازگردانند.»

این مدل که روز پنج‌شنبه، ۶ خرداد، بعد از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت گرینویچ به حراج گذاشته می‌شود کاملاً آماده راندن در جاده‌ها است و حداکثر سرعت آن ۱۴۵ کیلومتر در ساعت است و ۵۴ اسب بخار قدرت دارد.

قیمت اولیه آن ۴۰۰۰ یورو (۴۹۰۰ دلار) اعلام شده، اما خانم پانیکو معتقد است که احتمالاً حداقل ۱۰ هزار یورو (۱۲۲۰۰ دلار) به فروش می‌رسد.

شرکت هیلمن که در اصل در نزدیکی شهر کاونتری میدلندز انگلیس واقع شده بود، یکی از قدیمی‌ترین و پرتولیدترین مارک‌های اتومبیل بریتانیا بود و این مارک تا سال ۱۹۷۶ توسط مالک وقت خود یعنی کرایسلر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پس از تلاش‌های ناموفق برای ساخت مدل‌های فیات، شرکت ایران ناسیونال اولین پیکان خود را تحت مجوز هیلمن در سال ۱۹۶۷ تولید کرد.

محمدرضاشاه پهلوی در سال ۱۹۶۶ از رومانی بازدید کرد و در این دوران ارتباطات تجاری و دیپلماتیک و دوستی با چائوشسکو را آغاز کرد.

رهبر رومانی یک سال پیش از آن به قدرت رسیده بود و در مسیر ایجاد یکی از سرکوب‌گرترین رژیم‌ها در اروپای شرقی دوران جنگ سرد قرار داشت.

در سال ۱۹۸۹، همزمان با فروپاشی کمونیسم، او و همسرش النا از تظاهرات مردمی در پایتخت گریختند، اما به سرعت گرفتار شده و به جوخه اعدام سپرده شدند.

هواپیمای مسافربری مورد استفاده چائوشسکو در سفرهای رسمی بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹ نیز هم‌اینک با قیمت پایه ۲۵ هزار یورو به حراج گذاشته شده، اما پانیکو می‌گوید این هواپیما فعلاً مشتری کمی دارد.

XS
SM
MD
LG