لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۶

مجلس نمایندگان آمریکا طرح افشای دارایی‌ های رهبران ایران را تصویب کرد


گزارش ها حاکی است که مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه طرحی را تصویب کرد که براساس آن وزارت خزانه داری این کشور می بایست فهرست دارایی های رهبران ایران از جمله علی خامنه ای را منتشر کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این طرح با ۲۸۹ رای موفق در برابر ۱۳۵ رای مخالف به تصویب رسید. این طرح برای قانونی شدن می بایست در سنا نیز به تصویب برسد و سپس رییس جمهوری آمریکا آن را امضا کند.

بروس پولیکین، نماینده جمهوریخواه از ایالت مین، به هنگام معرفی این طرح گفته است: در حدود ۷۰ مقام ایران ثروت های شخصی هنگفتی را کسب کرده اند، آنها همچنین از این ثروت هابرای کمک به گروه های تروریستی و گروه هایی که به منافع ما ضربه می زنند استفاده می کنند.

وی اضافه کرده است: این حق شهروندان ایرانی و همه مردم در سراسر جهان است که بدانند این حامیان اصلی تروریسم چه مقدار ثروت کسب کرده اند و برای چه منظوری آن را مصرف می کنند.

گزارش ها همچنین حاکی است این نماینده جمهوریخواه تاکید کرده است: مقام های ارشد حکومت ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی و مقام های اصلی سیاسی و نظامی ایران، از طریق ساختار استبدای، فاسد و مخفی در کشور ثروت های هنگفتی را کسب کرده اند.

وی اضافه کرده است: ایران بزرگترین دولت حامی تروریسم است و نمی توان به آن اعتماد کرد. این مهم است که برای امنیت منطقه و ایالات متحده این دارایی های مخفی برای مردم جهان افشا شوند.

این دومین باری است که این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب می شود. در سال ۲۰۱۶ این طرح توانست با حمایت ۲۸۰ نماینده تصویب شود اما تهدید باراک اوباما، رییس جمهوری وقت آمریکا برای استفاده از وتو باعث شد این طرح مسکوت شود.

در همین زمینه، ماکسین واترز، نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا، روز چهارشنبه در صحن کنگره از این طرح انتقاد کرده و گفته است، این طرح در نهایت به تضعیف توافق هسته ای با ایران منجر می شود.

این در حالی است بروس پولیکین با رد این انتقاد گفته است: در حدود ۷۰ تا ۸۰ مقام ارشد سیاسی و نظامی، یک سوم کل اقتصاد داخلی ایران را کنترل می کنند. این در حالی است که فساد در ایران در حال گسترش است.

در صورت قانون شدن این مصوبه، این گزارش به فارسی و دو زبان دیگر که در ایران استفاده می شوند، ترجمه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG