لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

آخرین جلسه علنی مجلس دهم شورای اسلامی برگزار شد


در آخرین نشست علنی مجلس دهم ۱۹۲ نماینده حضور داشتند.
در آخرین نشست علنی مجلس دهم ۱۹۲ نماینده حضور داشتند.

آخرین جلسه علنی مجلس دهم روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت برگزار شد تا از هفته آینده با شروع مجلس یازدهم، اکثریت اصولگرایان تندرو آن را در اختیار بگیرند.

۱۹۲ نماینده مجلس دهم در نشست علنی روز چهارشنبه که به ریاست مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، برگزار شد حضور یافتند، نشستی که در نهایت با نطق علی لاریجانی، رئیس مجلس، و دفاع او از عملکرد نهاد تحت ریاست خود پایان یافت.

آقای لاریجانی که در سه دوره اخیر ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، حاضر نشد که نامزد انتخابات مجلس یازدهم شود. از سوی دیگر، حدود ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم نتوانستند از سد شورای نگهبان برای حضور در انتخابات مجلس آینده عبور کنند و ردصلاحیت شدند.

نطق علی لاریجانی حاوی فهرستی از مصوبه‌ها و اقدامات مجلس دهم بود، مجلسی که به گفته او، طی این چهار سال با «حوادث بسیار عجیبی» مواجه بود. او اگرچه به‌ حادثه‌ای خاص اشاره نکرد، اما مدعی شد که مجلس در مواجهه با همه این حوادث که «هر کدام می‌توانست یک بحران در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد».

ایران از زمستان ۱۳۹۶ تاکنون دست‌کم با دو موج اعتراضات گسترده سراسری علیه حکومت مواجه بوده که در جریان آنها بسیاری از معترضین کشته شدند. حمله پهپادهای آمریکایی به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در دی ۱۳۹۸ و کشته شدن او که دو کشور را در آستانه جنگ قرار داد، رخداد مهم دیگر این سال‌هاست که مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل را تصویب کند، قانونی که سال قبل از آن، وقتی که ایالات متحده سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کرد، تصویب شد.

آقای لاریجانی در ادامه سخنانش مجلس دهم را «مظلوم» نامید که «با الفاظ سبک، تحقیر و تخریب» مواجه شده است، آن هم نه تنها از جانب مخالفان حکومت بلکه از سوی کسانی که به گفته او، «انتظار می‌رفت حرمت قوه و نهاد مهمی از نظام را پاس بدارند».

اکثریت مجلس دهم را حامیان علی لاریجانی و گروه‌هایی موسوم به «اعتدالیون» شامل می‌شدند که از دولت حسن روحانی حمایت می‌کردند.

بخش بزرگی از این چهره‌ها در قالب فهرست‌های اصلاح‌طلبان و با حمایت چهره‌هایی چون محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، وارد مجلس شدند. حال آن‌که در اعتراضات دی ۹۶ و آبان ۹۸، معترضان با سر دادن شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا/دیگه تمام ماجرا»، مخالفت خود را با جناح‌های درون نظام سیاسی جمهوری اسلامی ابراز کردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس و وبسایت تابناک/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG