لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

مقام مسئول: در مبادلات بانکی برای دارو دچار مشکل هستیم


بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، می‌گوید مبادلات بانکی در تأمین دارو «همچنان با مشکل مواجه است».

وی یکشنبه ۱۲ خردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت تحریم‌ها قطعاً در بحث غذا و دارو مؤثر بوده، چرا که باز هم در تبادل مالی و بانکی دچار مشکل هستیم.

اخیراً گزارش‌هایی از کمبود برخی داروها و دستگاه‌های پزشکی در کشور منتشر شده‌است، اما با تأیید و تکذیب‌های زیادی مواجه شده‌است.

آمریکا اعلام کرده‌است صادرات دارو، غذا و محصولات پزشکی به ایران آزاد است. آقای بنیادی نیز گفته‌است کشورهایی از جمله سوئیس اعلام آمادگی کردند که در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی آمادگی لازم برای کمک به ایران را دارند.

جمهوری اسلامی جزئیات ورود کالاها به کشور طی سال جاری را منتشر نکرده، اما آمارهای منتشر شده توسط سایت رسمی اتاق بازرگانی حاکی است ایران در سال ۹۷ حدود ۱٫۲۴ میلیارد دلار دارو وارد کرده که ۲۱۳ میلیون دلار آن از سوئیس و حتی ۳۳ میلیون دلار آن مستقیماً از آمریکا بوده‌است.

ایران در سال گذشته از حدود ۸۰ کشور واردات دارو داشته است.

در این میان قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، نیز یکشنبه به ایلنا گفته‌است «ما در کشور با کمبود دستگاه رادیوتراپی مواجه هستیم، چراکه نسبت به آمارهای بین‌المللی تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی ما در حد مطلوبی نیست».

به گفته وی یکی از دلایل کمبود دستگاه‌های رادیوتراپی تحریم‌هاست، چراکه در واردات دستگاه‌های رادیوتراپی محدودیت ایجاد شده‌است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت اما «با دستور مقام عالی وزارت قرار است تا پایان سال ۳۲ دستگاه به این بخش اضافه کنیم و امیدواریم تا حدودی کمبودها برطرف شود.»

جان‌بابایی دربارهٔ اخبار منتشر شده در خصوص کمبود باتری قلب و مرگ چندین نفر بعد از بی‌هوشی گفت: «مراکزی که جاهایی که اعمال جراحی مربوط به باتری قلب انجام می‌شود، مشخص هستند و ما هم سهمیه لازم را به همه مراکز داده‌ایم.»

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین دربارهٔ چهار بیماری که در بیمارستان قلب پس از عمل جراحی قلب باز به هوش نیامده و به کما رفته‌اند، گفت: «ما بلافاصله پس از شنیدن این خبر وارد عمل شدیم و بررسی کردیم که آیا این بیماران توسط یک دکتر معالجه شده‌اند یا خیر و متوجه شدیم که اعمال جراحی این ۴ بیمار توسط ۴ پزشک انجام شده و همچنین داروهای بیهوشی را نیز چک کردیم.»

وی با بیان اینکه یک نفر از آنها به هوش آمده‌است، گفت: «مورد مشکوکی در خصوص داروها و تجهیزات پزشکی مشاهده نشد و به‌گفته بستگان بیماران یکی از آنها از دیابت طولانی و دو بیمار دیگر از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می‌بردند.»

اظهارات آقای جان‌بابایی دربارهٔ مشکل واردات دستگاه‌های رادیوتراپی در حالی بیان می‌شود که مجتبی نجفی، مدیر گروه تصویربرداری اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، ۵ خردادماه در گفت‌وگو با ایلنا دربارهٔ اختلال در ورود دستگاه‌های جدید رادیوتراپی به‌خاطر تحریم‌ها گفته بود: «در حال حاضر هیچ مشکل خاصی در خصوص واردات تجهیزات رادیوتراپی وجود ندارد و شرکت‌های واردکننده دستگاه‌های مورد نیاز را برای مراکزی مانند بنیاد بیماری‌های خاص وارد می‌کنند.»

بهمن‌ماه پارسال عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران گفت: «دولت سه و نیم میلیارد دلار ارز برای واردات دارو (و تجهیزات پزشکی) به شرکت‌های دارویی تخصیص داده، اما مشخص نیست این ارزها چگونه هزینه شده و کسی در این زمینه اطلاع‌رسانی نمی‌کند».

گزارش‌های زیادی دربارهٔ سوء استفاده‌های مالی در بخش پزشکی و دارویی در ایران منتشر شده‌است. دی‌ماه پارسال دکتر حمیدرضا جان‌قربان، متخصص مغز و اعصاب، و همسر وی دکتر آزاده سجادیه متخصص پوست که رسانه‌های ایران از آنها به‌عنوان «سلطان تجهیزات پزشکی» نام بردند، مجموعاً به ۳۰ سال زندان و پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد ریال جریمه محکوم شدند.

این افراد ۴۹۴ هزار قطعه پزشکی تقلبی به ارزش ۷۳ میلیون دلار را از شرکت‌های چینی خریداری کرده و با برچسب و نام محصولات بریتانیا به کشور قاچاق کرده و به بیمارستان‌ها و پزشکان فروخته بودند.

بنابر گفته‌های دادگاه این دو پزشک به بیش از ۲۲۰ پزشک و متخصصان بیمارستان‌ها مجموعاً ۳۱۰ میلیارد ریال «پورسانت» پرداخته بودند تا از تجهیزات شرکت‌های آنها استفاده کنند.

منابع: ایلنا، میزان، اتاق بازرگانی. ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG