لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

وزارت خارجه عراق حملات همزمان ایران و ترکیه به اقلیم کردستان را محکوم کرد


موشک‌باران مواضع احزاب کرد ایران در اقلیم کردستان عراق توسط سپاه پاسداران
موشک‌باران مواضع احزاب کرد ایران در اقلیم کردستان عراق توسط سپاه پاسداران

وزارت خارجه عراق روز دوشنبه ۳۰ آبان در بیانیه‌ای حملاتی را که همزمان سپاه پاسداران و ارتش ترکیه علیه خاک اقلیم کرد عراق انجام داده‌اند، محکوم کرد.

این بیانیه می‌گوید حملات موشکی و پهپادی ایران و ترکیه علیه مناطق کردنشین شمال عراق نقض حاکمیت این کشور است.

وزارت خارجه عراق افزود که خاک عراق نه میدان جنگ و منطقه‌ای برای تسویه حساب است و نه پایگاهی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه.

نظام جمهوری اسلامی ایران در حالی که با سومین ماه اعتراضات گسترده علیه خود در کشور روبروست، از بامداد روز ۳۰ آبان حملات موشکی و پهپادی به اقلیم کرد را از سرگرفت.

در روزهای نخست اعتراضات مردمی در ایران در دو ماه پیش نیز سپاه پاسداران به مدت هشت روز به اقلیم کردستان حمله کرد تا به زعم خود مقرهای احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران را منهدم کند. در آن حملات ۱۹ تن کشته شدند.

اما حملات جدید پس از آن از سرگرفته شد که خیزش در استان‌های کردستان، کرمانشاه و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی در اعتراض به افزایش چشمگیر شمار کشته‌ها، به‌ویژه کشتار کودکان کرد در تیراندازی‌های مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضین، بالا گرفت.

گزارش‌ها حاکی بود که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، هفته گذشته به عراق سفر کرده بود. با این حال، در پی دور جدید حملات موشکی و پهپادی سپاه به اقلیم کردستان عراق، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت که «اراده‌ای برای توقف فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق دیده نمی‌شود».

سپاه پاسداران گفته است که پایگاه‌های حزب دمکرات کردستان در کوی‌سنجق در اطراف اربیل را با موشک و مقر حزب کومله در زیرگز در سلیمانیه را با پهپاد هدف قرار داده است. سنتکام، فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا، حملات سپاه پاسداران را محکوم کرد و آن را نقض امنیت و ثبات عراق خواند.

حملات جدید سپاه به اقلیم کردستان در حالی است که فواد حسین، وزیر خارجه عراق، روز شنبه گفت بغداد آماده میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای تداوم مذاکرات احیای برجام است و برای ادامه گفت‌وگوهای ایران و عربستان با هدف رفع بحران روابط تهران و ریاض تلاش می‌کند.

از سوی دیگر، ترکیه نیز در پی انفجار دو هفته پیش در مرکز استانبول، که آنکارا آن را به کردهای مخالف نسبت داده، حملات سنگینی علیه اقلیم کردستان عراق و نیز علیه مناطق کردنشین در سوریه را، پس از مدتی وقفه، از سرگرفته است.

وزارت دفاع ترکیه گفته که عملیات با نام «پنجه شمشیر» کماکان ادامه خواهد یافت و بخشی از اقدامات نظامی است که از سال ۲۰۱۹ علیه مقرهای کردهای مخالف دولت آنکارا، آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG