لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

وزیر خارجه عراق: به ایرانی‌ها گفته‌ایم دخالت در امور کشورمان قابل قبول نیست


فؤاد حسین می‌گوید روابط عراق با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است
فؤاد حسین می‌گوید روابط عراق با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است

وزیر خارجه عراق می‌گوید: «تهران حرف‌های جدیدی از بغداد می‌شنود که پیش از این وجود نداشت. به ایرانی‌ها گفته‌ایم که نیازمند همکاری مشترک هستیم و به دخالت ایران نیازی نداریم».

فؤاد حسین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغَد در مصر گفت: روابط عراق با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است.

وزیر خارجه عراق اهل اقلیم کردستان است و احتمال نامزدی او برای ریاست‌جمهوری کشورش نیز مطرح است.

او در عین حال تصریح کرد: طرف ایرانی باید این مسئله را درک کند. ما با یکدیگر دوست و همسایه باقی خواهیم ماند و با یکدیگر کار می‌کنیم اما مسئله دخالت‌های ایران، غیر قابل قبول است.

فواد حسین توضیح بیش‌تری در مورد «لحن متفاوت» بغداد در قبال تهران و مسائلی که باعث در پیش‌گرفتن «زبان جدید» شده، نداده است.

اشاره وزیر خارجه عراق احتمالا مطعوف به حمایت‌ و ارتباطات آشکار و پنهان جمهوری اسلامی ایران با شماری از گروه‌های شیعه عراقی است که از نظر سیاسی و ایدئولوژیک با حاکمیت تهران هم‌سو هستند.

روابط تهران با گروه‌های شیعه عراقی که برخی از آن‌ها مجهز به تسلیحات پیشرفته هستند، در دوران فرماندهی قاسم سلیمانی بر نیروی قدس سپاه پاسداران تقویت شد و دو سال و نیم پس از کشته شدن او نیز کماکان ادامه یافته است.

وزیر خارجه عراق در حالی از آغاز «لحن متفاوت» کشورش در مذاکرات با ایران سخن گفته است که بغداد در ماه‌های گذشته برای حل بحران عمیق سیاسی میان ایران و عربستان تلاش کرده و پنج بار میزبان نمایندگان ارشد دو کشور بوده است.

روابط دو کشور در ماه‌های اخیر و پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به نقاطی در اقلیم کردستان عراق دچار تنش شده است. بغداد ادعای مقامات ایرانی در خصوص حضور و نفوذ نیروهای موساد، سازمان اطلاعات و جاسوسی اسرائیل، در اقلیم کردستان عراق را رد کرده است.

سپاه پاسداران دو ماه پیش ویلای بزرگ کریم‌باز برزنجی، بازرگان سرشناس اربیل و وزیر اسبق دولت اقلیم کرد عراق، را به این ظن که به مقر نیروهای موساد مبدل شده بود، با شلیک موشک هدف قرار داد.

هفته گذشته نیز حملات پهپادی ناشناس به یک خودرو در حومه اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، سه زخمی برجای گذاشت. برخی رسانه‌های ایران مدعی شدند «دو عضو ارشد موساد» که مامور عملیات پهپادی علیه ایران بودند، هدف قرار گرفتند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه ۲۳ خرداد، در اشاره به حمله پهپادی هفته گذشته در اربیل گفت آن عملیات «یک جراحی کوچک بود»، که «به طور دقیق به هدف اصابت کرد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران این را نیز گفت که تهران در پاسخ دادن به هر جایی که به کانون تهدید علیه ایران مبدل شود، «تردید نخواهد کرد».

با این حال، به نظر می‌رسد که سخنان وزیر خارجه عراق برای جمهوری اسلامی ایران غافلگیرکننده باشد. تهران هنوز رسما به این اظهارات واکنش نشان نداده‌است.

اما تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، اظهارات فواد حسین را «غیرسازنده» خواند و روی عضویت او در حزب دمکرات کردستان عراق تاکید کرد.

تسنیم نوشت: «ایران بارها درباره بی‌توجهی مقامات اقلیم کردستان عراق به نگرانی‌های تهران نسبت به میزبانی گروه‌های تجزیه‌طلب، ضد ایرانی و سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی، اعتراض کرده و هشدار داده است».

وزیر خارجه عراق در حالی از آغاز «لحن متفاوت» کشورش در مذاکرات با ایران سخن گفته است که بغداد در ماه‌های گذشته برای حل بحران عمیق سیاسی میان ایران و عربستان تلاش کرده و پنج بار میزبان نمایندگان ارشد دو کشور بوده است.

XS
SM
MD
LG