لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

رویترز: قطع اینترنت در بغداد و بسیاری از شهرهای عراق


مراسم خاکسپاری کشته شدگان اعتراضات در کربلا
مراسم خاکسپاری کشته شدگان اعتراضات در کربلا

رویترز به نقل از «نت بلاک» گزارش داده است که شامگاه دوشنبه ۱۳ آبان، اینترنت در بغداد، پایتخت عراق، و اکثر شهرهای این کشور قطع شده است.

«نت بلاک»، گروه ناظر بر انسداد و اختلال در فضای مجازی،‎‎ گفته است تا زمان ارسال این گزارش، میزان برقراری اینترنت به زیر ۱۹ درصد از سطح عادی کاهش یافته و دسترسی میلیون‌ها کاربر در بغداد و شهرهایی مانند کربلا٬ بصره و سایر مراکز جمعیتی قطع یا دچار اختلال شده است.

نت بلاک اضافه کرده است: این شدیدترین مورد اختلال در دسترسی به اینترنت در عراق است.

از زمان آغاز اعتراضات در عراق مقام‌های این کشور چندین بار تاکنون دسترسی شهروندان این کشور به اینترنت را قطع کرده‌اند.

آسوشیتدپرس هم می‌گوید، در اعتراضات روز دوشنبه در بغداد دستکم پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند.

طبق این گزارش تظاهرکنندگان در بغداد تلاش کردند خود را به منطقه سبز امنیتی برسانند. دفتر نخست وزیر و اکثر نهادهای دولتی در منطقه سبز قرار دارند.

اعتراضات علیه فساد مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در شهرهای مختلف عراق در یک ماه گذشته بیش از۲۶۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

تصاویر منتشر شده از درگیری های روز دوشنبه در بغداد نشان می‌دهد که در بخش‌هایی از خیابان آتش روشن شده است، نیروهای امنیتی با ماشین آب‌پاش به سمت معترضان حرکت می‌کنند، و پس از پرتاب سنگ و نارنجک از سوی معترضان، صدای شلیک و تیراندازی شنیده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه هم نوشته است، این اولین بار از شروع دوباره اعتراضات در بغداد است که نیروهای امنیتی به سوی معترضان آتش گشودند.

روز یکشنبه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق از معترضان خواسته بود که به خانه خود بازگرداند و خیابان‌ها را باز کنند، اما معترضان با نادیده گرفتن این درخواست روز دوشنبه به تظاهرات خود ادامه دادند.

رئیس پزشکی قانونی عراق روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت طی شبی که گذشت چهار تن از معترضان عراقی در مقابل ساختمان کنسولگری ایران در کربلا به ضرب گلوله به قتل رسیده‌اند.

در همین زمینه، وزارت امور خارجه عراق حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرده است.

آسوشیتدپرس می گوید، معترضان عراقی به شدت نسبت به رابطه حکومت ایران و دولت کنونی عراق خشمگین هستند.

در همین حال، قیس خزعلی، دبیرکل جنبش «عصائب اهل حق»، یکی از گروه‌های دیگر مجموعه حشدالشعبی، دوشنبه در مصاحبه با یک شبکه عراقی گفت، آمریکا، اسرائیل و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه مقام های دولتی عامل«تشدید هرج و مرج» در عراق هستند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG