لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

وزیر نیروی ایران از امضای قرارداد دو ساله صادرات برق به عراق خبر داد


 رضا اردکانیان می‌گوید «حدود ۴۰۰ میلیون دلار (معادل نیمی از مطالبات برق ایران) از طرفی عراق وصول شد.»
رضا اردکانیان می‌گوید «حدود ۴۰۰ میلیون دلار (معادل نیمی از مطالبات برق ایران) از طرفی عراق وصول شد.»

رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران گفته است در جریان سفر به بغداد یک قرارداد دو ساله صادرات برق به عراق میان دو کشور به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، وزیر نیروی ایران در راس هیاتی صبح روز چهارشنبه ۱۴ خرداد به بغداد سفر کرد و با ماجد مهدی حنتوش همتای عراقی خود درباره گسترش همکاری های برقی دیدار کرد.

طبق این گزارش ضا اردکانیان گفته است، «تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسید.»

به گفته وزیر نیروی ایران در این سفر «حدود ۴۰۰ میلیون دلار (معادل نیمی از مطالبات برق ایران) از طرفی عراق وصول شد.»

در حالی خبر قرارداد دوساله صادرات برق منتشر شده است که آمریکا ماه گذشته به دنبال انتخاب مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق و برای حمایت از وی اعلام کرد ، معافیت ۱۲۰ روزه ای برای واردات برق از ایران به عراق اعطا کرد.

مصطفی کاظمی، رئیس پیشین سازمان اطلاعات ملی عراق، روز ۱۷ اردیبهشت رای اکثریت پارلمان کشورش، را برای ریاست هیئت وزرا به دست آورد.

صادرات انرژی از ایران به عراق تا کنون با معافیت‌های آمریکا همراه شده‌است، به‌ویژه که مقام‌های عراقی بارها در مورد خودکفایی در تولید برق در داخل ابراز تردید و نگرانی کرده‌اند.

در فروردین ماه مقام‌های عراقی گفته بودند٬ آمریکا معافیت‌های این کشور برای واردات برق‌وگاز از ایران را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرده و این آخرین معافیتی است که به بغداد داده می‌شود.

در هفتم اردیبهشت ماه گزارش شد معافیت‌ها تمدید می‌شوند، ولی باز هم همان بازه ۳۰ روزه در نظر گرفته شده‌است.

پیشتر خبرگزاری رویترز به‌نقل از شماری مقام‌های عراقی گفته بود آن‌ها امیدوارند معافیت‌ها به اندازه کافی تمدید شود، تا مصطفی کاظمی، فرصت برپایی و پیشرفت در کار دولت را داشته باشد.

عراق قرار بود با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار بر روی پروژه‌های نفت و گاز خود، ظرف چهار سال خود را بی‌نیاز از واردات انرژی از ایران کند، اما انتظار نمی‌رود این پروژه‌ها طبق برنامه پیش بروند.

آمار دولت ایران نشان میدهد، راق همواره مشتری بیش از ۸۰ درصد برق صادراتی ایران بوده. آمارهای وزارت نیروی ایران نشان می‌دهد صادرات برق کشور در سال ۹۸ بیش از ۲۸ درصد افزایش یافته و به بالای ۸ تراوات ساعت رسیده است.

البته آمارهای رسمی ایران همواره مورد تردید کارشناسان است و عمدتا با آمارهای بین‌المللی مطابقتی ندارد.

آمارهای شرکت ملی گاز ایران نیز نشان می‌دهد صادرات گاز کشور در سال گذشته خورشیدی ۲۶ درصد افزایش داشته و به ۱۷.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است. عراق و ترکیه تنها مشتریان گاز ایران هستند.

.

XS
SM
MD
LG