لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

رهبران عراق حملات منسوب به اسرائیل را محکوم کردند


برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق
برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق

رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق، حملات هوایی منتسب به اسرائیل علیه شبه‌نظامیان شیعه «حشد شعبی» را محکوم و آن را «تجاوز به حاکمیت ملی» کشورشان نامیده‌اند.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر، بعد از ظهر دوشنبه، پس از حملات اخیر در نشستی مشترک با رئیس مجلس و فرماندهان حشد شعبی، شرکت کردند.

آقایان صالح و عبدالمهدی ضمن آن‌که حملات را «تجاوز به حاکمیت ملی» عراق توصیف کرده‌اند، خواستار اتحاد در کشورشان شده‌اند.

حملات به مواضع حشد شعبی در عراق همزمان است با موجی از حملات هوایی و پهپادی به اهدافی در سوریه و لبنان. اسرائیل در یک مورد، حمله به هدفی در نزدیکی دمشق، هم مسئولیت حمله را برعهده گرفته و هم مدعی شده از این طریق جلوی «حملات برنامه‌ریزی‌شده پهپادهای انفجاری» نیروی قدس سپاه پاسداران را گرفته‌است.

حملات دیگر اما هرچند به این کشور نسبت داده‌ شده‌اند و از الگوی مشابهی نیز برخوردار هستند، اما رسما از سوی اسرائیل پذیرفته نشده‌اند.

حمله به عراق روز یک‌شنبه انجام شد و گفته می‌شود هدف آن خودروهای گردان حزب‌الله حشدالشعبی بود که با عنوان «گردان ۴۵» نیز شناخته می‌شود.

رویترز گفته یک حمله هوایی نیز پایگاه مرکزی یکی از گردان‌های حشد را هدف قرار داده‌است.

این حمله در نقطه‌ای نزدیک مرز عراق و سوریه انجام شده‌است. شب یک‌شنبه نیروها یا مواضع گروه چپ‌گرای «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» در مرز لبنان با سوریه، نیز هدف حملات مشابهی قرار گرفت. «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از متحدان حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود.

نیروها حشد شعبی در حال انتقال پیکر ابو علی دبی، یکی از کشته‌شدگان حمله هوایی به مرز عراق با سوریه هستند.
نیروها حشد شعبی در حال انتقال پیکر ابو علی دبی، یکی از کشته‌شدگان حمله هوایی به مرز عراق با سوریه هستند.

پیش از انتشار بیانیه نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق در محکومیت حملات، ائتلاف فتح، که متشکل از چهره‌های سیاسی حشد شعبی و چند گروه سیاسی شیعه دیگر است، گفت «این حملات اعلام جنگ به عراق و مردم این کشور تلقی می‌شود».

رهبران اسرائیل، که مسئولیت حملات را نپذیرفته‌اند، بارها تاکید کرده‌اند برای مقابله با خطراتی که ممکن است امنیت آن کشور را تهدید کند، در هرکجا لازم باشد دست به اقدام می‌زنند.

نخست‌وزیر اسرائیل که انگشت اتهام‌ها را مشخصا و مستقیما به سوی تهران گرفته، جمهوری اسلامی را متهم به انجام «حملات در جبهه‌هایی گسترده» علیه کشورش کرده‌است.

بنیامنین نتانیاهو گفته هر کشوری که پذیرای نیروهای متحد ایران باشد و بگذارد تهدیدی علیه اسرائیل از آنجا شکل بگیرد، باید عواقب آن را تحمل کند.

همزمان اما این احتمال نیز مطرح شده که با تقویت احتمالی زمینه‌های دیدار میان دونالد ترامپ و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، اسرائیل حملات نظامی خود در منطقه را گسترش دهد و آن را وارد مراحل تازه‌ای کند.

رویترز، رادیو فردا/ت/خ
XS
SM
MD
LG