لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

درگیری مسلحانه پلیس عراق با شبه‌نظامیان طرفدار ایران در بغداد


 عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

به گفته یک مقام امنیتی عراق پس از درگیری مسلحانه بعداز ظهر چهارشنبه در شهر بغداد که در جریان آن سه نفر زخمی شدند، پلیس مقر مرکزی یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران را محاصره و یکی از اعضای این گروه را بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروه شبه نظامی موسوم به کتائب حزب الله بخشی از واحدهای شبه نظامی حشدالشعبی است که در کنار ارتش عراق با گروه «خلافت اسلامی» می جنگیدند.

یک مقام وزارت کشور عراق که حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود، گفت: درگیری مسلحانه پس از آن روی داد که یک خودروی گشتی پلیس در شهر بغداد یک اتومبیل را متوقف کرد و بلافاصله یک کاروان حامل نفرات کتائب حزب الله از راه رسیدند.

این مقام افزود: «افراد سوار بر این پنج خودرو شروع به تیراندازی کردند و ماموران پلیس نیز با تیراندازی متقابل واکنش نشان دادند. در این زد و خورد دو مامور پلیس و یکی از نفرات کتائب حزب الله مجروح شدند.»

این مقام گفت: پلیس به سرعت مقر مرکزی این گروه را «که پیکارجویان در آنجا سنگر گرفته بودند» محاصره کرد و یکی از خیابانهای اصلی شهر را بست.

به گفته او پس از بازداشت «فردی که مسئول تیراندازی به پلیس بود» به محاصره پایان داده شد.

خبرگزاری فرانسه می افزاید از حدود ده سال پیش و پایان درگیری‌های گروهی و فرقه‌ای وقوع چنین درگیری مسلحانه‌ای در شهر بغداد نادر بوده است.

در سال ۲۰۱۴ پس از درخواست یکی از مراجع بزرگ شیعه برای مقابله با هجوم گروه «خلافت اسلامی » گروه شبه نظامی کتائب حزب الله به تشکیلات حشد الشعبی پیوست که فرماندهی آن زیر نظر حیدر عبادی نخست وزیر عراق قرار گرفت.

دولت عراق در دسامبر سال گذشته پس از یک مجموعه عملیات دشوار و خونبار که در آن نیروهای حشدالشعبی نیز در کنار ارتش عراق می جنگیدند پیروزی کامل بر گروه «خلافت اسلامی» را اعلام کرد.

گروه شبه نظامی کتائب حزب الله مستقل از دولت مرکزی عراق در جنگ داخلی سوریه در کنار نیروهای دولتی می جنگد.

روز یکشنبه نیروهای این گروه در شرق سوریه که هنوز نبرد با پیکارجویان «خلافت اسلامی» ادامه دارد هدف حمله هوایی قرار گرفتند که به ارتش اسرائیل نسبت داده می شود.

اسرائیل بارها تاکید کرده که به هر وسیله‌ای از حضور نظامی ایران و نیروهای مورد حمایت آن در خاک سوریه جلوگیری خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG