لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

رئیس جمهور عراق محمد علاوی را به عنوان نخست وزیر جدید برگزید


عراق برای چهار ماه متوالی درگیر اعتراضات گسترده‌ای بوده است که عادل عبدالمهدی را واداشت تا از سمت نخست وزیری کناره‌گیری کند
عراق برای چهار ماه متوالی درگیر اعتراضات گسترده‌ای بوده است که عادل عبدالمهدی را واداشت تا از سمت نخست وزیری کناره‌گیری کند

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، روز پنج‌شنبه محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور برگزید تا به دو ماه بن‌بست سیاسی در کشور پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای علاوی تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور سکان هدایت دولت عراق را در اختیار خواهد گرفت. او باید ظرف یک ماه دولت جدید عراق را تشکیل دهد.

خبر انتصاب نخست وزیر جدید عراق در شرایطی اعلام شده که این کشور برای چهار ماه متوالی درگیر اعتراضات گسترده‌ است، امری که دو ماه قبل عادل عبدالمهدی را واداشت تا از سمت نخست وزیری کناره‌گیری کند.

پیش از این برهم صالح به پارلمان عراق اعلام کرده بود که اگر پارلمان تا روز شنبه ۱۲ بهمن نامزد پست نخست وزیری را مشخص نکند، او خود کسی را به این سمت منصوب خواهد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، آقای علاوی که ۶۵ سال دارد، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت که برهم صالح از او خواسته است تا بر اساس خواسته‌های معترضان دولت جدید را تشکیل دهد.

وی در این ویدیو خطاب به مردم عراق گفت: «من تصمیم گرفتم قبل از آن که با دیگران حرف بزنم، نخست با خود شما مستقیما صحبت کنم، چرا که این شمایید که به من مشروعیت می‌بخشید.»

آقای علاوی افزود: «این کشور شماست، حق شماست... همه آن‌چه ما باید انجام دهیم اجرای خواسته‌های شماست. ما باید به جای سرکوب از شما حمایت کنیم.»

نخست وزیر جدید عراق همچنین در سخنرانی خود وعده بهبود اقتصاد کشور و مبارزه با فساد را داد.

محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق وعده بهبود اقتصاد کشور و مبارزه با فساد را داده است
محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق وعده بهبود اقتصاد کشور و مبارزه با فساد را داده است


تظاهرات مردم در بغداد و شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق که از ماه اکتبر و در اعتراض به فساد دولتی، بیکاری و وضعیت بد خدمات عمومی آغاز شد به سرعت به جنبشی اعتراضی و با خواست برکناری دولت بدل گشت.

انتصاب علاوی به عنوان نخست وزیر جدید حاصل هفته‌ها مذاکره پشت درهای بسته میان احزاب رقیب در عراق بوده است. سه مقام عراقی به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته‌اند که احزاب رقیب بر سر این انتصاب توافق کرده‌اند.

علاوی، متولد بغداد، یک بار در سال ۲۰۰۶ به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد و بار دیگر در سال ۲۰۱۰. او اما سال ۲۰۱۲ در پی اختلاف با نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق استعفا کرد.

انتظار می‌رود که پارلمان عراق در جلسه بعدی خود نخست وزیری آقای علاوی را به رای بگذارد و پس از آن وی ۳۰ روز فرصت دارد که برنامه خود را ارائه کند و اعضای کابینه را برگزیند.

در ماه‌های گذشته بی‌ثباتی و تنش در عراق از آن زمان افزایش یافته است، در جریان اعتراضات بیش از ۴۸۰ نفر کشته شده و تحت تاثیر افزایش تنش بین ایران و آمریکا هر دو کشور در خاک عراق حملات موشکی و پهپادی انجام داده‌اند.

XS
SM
MD
LG