لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

وعده نخست وزیر عراق به معترضان: مطالبات را پیگیری می‌کنم


تظاهرکنندگان خشمگین در بغداد یک خودروی نیروهای امنیتی را به آتش کشیدند
تظاهرکنندگان خشمگین در بغداد یک خودروی نیروهای امنیتی را به آتش کشیدند

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق بامداد جمعه ۱۲ مهر در یک برنامه تلویزیونی ضمن دعوت مردم به آرامش وعده داد که دولت او مطالبات مشروع معترضان را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش رویترز، عادل‌ عبدالمهدی تاکید کرده است که دولت او «راه حلی جادویی» برای مشکلات و معضلات ساختاری موجود در عراق ندارد. ولی او وعده داد دولت عراق تلاش خواهد کرد تا با ارائه لایحه‌ای به پارلمان به خانواده‌های بی بضاعت مستمری و حقوق پرداخت شود.

سخنرانی تلویزیونی عادل‌ عبدالمهدی به دنبال سه روز اعتراض گسترده و سراسری در شماری از شهرهای عراق انجام شد. این اعتراضات ده‌ها کشته و صدها مجروح برجای گذاشته است.

نخست وزیر عراق گفت، مطالبه معترضان برای برخورد با فساد، مطالبه‌ای مشروع است، اما باید به دولت کمک کرد تا وظایف خودش را انجام دهد.

عادل‌ عبدالمهدی گفته است، اکنون کشور عراق با دو گزینه «دولت باقی بماند» یا «دولت باقی نماند» مواجه است.

وی در ادامه تاکید کرده است، «عده معدودی» باعث شدند تا اعتراضات مسالمت آمیز مردم منحرف شده و به خشونت کشده شود.

عادل عبدالمهدی چهارشنبه به دنبال کشته شدن هفت نفر در بغداد تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. به گزارش الجزیره، به رغم این مقررات روز پنجشنبه دستکم چهار هزار معترض در خیابان‌های بغداد دست به تظاهرات زدند و علیه بیکاری، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی شعار سر دادند.

این تظاهرکنندگان که در میدان طیران بغداد تجمع کرده بودند، کوشیدند تا به سمت میدان تحریر حرکت کنند اما با واکنش نیروهای ضد شورش پلیس مواجه شدند. پلیس با استفاده از گاز اشک آور و تیراندازی مانع حرکت این معترضان شده است.

گزارش ها حاکی است که در جریان این درگیری یک نفر کشته شده است و تظاهرکنندگان خشمگین نیز یک خودروی نیروهای امنیتی را به آتش کشیدند که در پی آن یک سرباز کشته شده است.

دست‌کم پنج تظاهرکننده در محله زعفرانیه، در جنوب بغداد، و شش تظاهرکننده در شهر نصیریه، در ۳۲۰ کیلومتری پایتخت، کشته شدند.

در شهرهای ناصریه، عماره و حله هم مقررات منع آمد و شد اعلام شده است اما گفته می شود معترضان با نادیده گرفتن این مقررات در خیابان ها حضور دارند.

از سوی دیگر به دنبال گسترش اعتراضات، اینترنت در بسیاری از شهرهای عراق قطع است.

صندوق بین المللی پول می‌گوید، عراق در بين کشورهای دارای ذخاير اثبات شده نفت خام در جهان در رتبه چهارم قرار دارد، اما بخش اعظم جمعیت ۴۰ میلیونی کشور با مشکلاتی چون فقر، فقدان بیمه خدمات درمانی، عدم دسترسی به آموزش و پرورش رایگان و آب آشامیدن سالم مواجه‌اند.

با استفاده از رویترز، الجزیره، العربیه و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG