لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

ادامه اعتراضات در عراق به رغم اعلام کناره‌گیری نخست ‌وزیر


گزارش‌ها از عراق حاکی است استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور بعد از دو ماه اعتراضات، آتش خشم معترضان را خاموش نکرده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۹ آذرماه، گزارش داد که ناآرامی‌ها در شهر ناصریه که اخیرا ده‌ها معترض به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، کماکان ادامه دارد.

معترضان با آتش زدن لاستیک خودرو یک مرکز پلیس را محاصره کرده‌اند.

اعتراضات عراق که از اول اکتبر تاکنون ادامه داشته، دست‌کم ۴۰۸ کشته بر جای گذاشته است.

عادل عبدالمهدی بعد از دو ماه اعتراضات خونین، نهایتا روز جمعه اعلام کرد که استعفای خود را تحویل پارلمان داده و قرار است نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه لایحه عدم اعتماد به نخست ‌وزیری را به رای بگذارند.


در این میان استفاده گسترده نیروهای امنیتی از گلوله‌های جنگی، گاز اشک‌آور و نارنجک شوک‌آور علیه معترضان طی دو ماه گذشته باعث شده است، مردم خواهان اصلاحات در کل سیستم باشند.

اگرچه عبدالمهدی روز جمعه اعلام استعفا کرد، اما هنوز دولت عراق اعلام نکرده مسئولیت این همه کشتار با کیست.

رویترز می‌نویسد طی دو ماه گذشته دولت عراق تن به اصلاحات ملموسی نداده و به همین خاطر استعفای نخست ‌وزیر آرامش را به کشور بازنگردانده است و انتظار می‌رود کشمکش بر سر پست نخست‌ وزیری عراق هفته‌ها طول بکشد.

در این میان کمیسیون نیمه دولتی حقوق بشر عراق روز شنبه طی اعلامیه‌ای درخواست کرد که مسئولان کشتار مردم تحویل قانون و دادگاه داده شوند.

رویترز نیز گزارش داده است خانواده‌های قربانیان اعتراضات خشمگین هستند و خواهان تغییرات کلی در سیستم سیاسی «پر از فساد» هستند که مردم را در فقر نگه داشته و فرصت پیشرفت کشور را نابود کرده است.

موج جدید اعتراضات مردمی از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، زمانی که معترضان در شهر نجف به کنسولگری ایران حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

قطع نفوذ ایران در عراق از اولین روزهای اعتراضات از شعارهای اصلی مردم بوده است.

بر اساس روال قانونی فعلی، انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهوری عراق توسط پارلمان کشور انجام می‌شود، اما مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ عراقی گفته است جانشین عبدالمهدی از طریق همه‌پرسی به شکل مستقیم توسط مردم انتخاب شود، نه احزاب سیاسی.

وی گفت پیروزی معترضان هنوز اولین میوه خود را (استعفای نخست وزیر) داده و پایان کار نیست. وی همچنین خاطرنشان کرد که این پیروزی به معنی پایان فساد دولتی نیز نیست.

اعتراضات عراق با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در عراق و استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور آغاز شد، اما بعضی گزارش‌ها حاکی از آن است که وی بعد از دیدار با مقامات ارشد سپاه قدس ایران اعلام کرده بود استعفا نخواهد داد و سرکوب گسترده معترضان آغاز شده بود.

تصاویر روز جمعه جشن پیروزی معترضان در میدان تحریر بغداد نیز نشان می‌دهد برخی از معترضان پرچم ایران را آتش زده‌اند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات عراق را «توطئه خارجی» نامیده و ایران از دولت عراق خواسته با مهاجمان به کنسولگری این کشور در نجف «قاطعانه برخورد کند».

منابع: رویترز، تلویزیون السومریه، توئیتر، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG