لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

اعتراضات عراق؛‌ ۱۸ کشته در حمله مأموران نقاب‌دار به معترضان در کربلا‎


تصویری از اعتراضات شامگاه دوشنبه در کربلا
تصویری از اعتراضات شامگاه دوشنبه در کربلا

نیروهای امنیتی عراق در یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها از زمان آغاز موج اعتراضات کنونی در این کشور، ۱۸ نفر را در شهر کربلا کشتند و صدها نفر دیگر را نیز زخمی کردند.

به گفته مقامات امنیتی عراق، این حمله شامگاه سه‌شنبه ۷ و در پنجمین روز متوالی اعتراضات مردم عراق صورت گرفت در حالی که نیروهای امنیتی این کشور برای پوشاندن چهره خود از نقاب‌های سیاه استفاده کرده بودند.

بدون احتساب کشته‌های روز سه‌شنبه در کربلا، از روز جمعه گذشته که اعتراضات در عراق از سرگرفته شد تاکنون دست‌کم ۷۲ نفر از معترضان کشته شده‌اند. موج اول اعتراضات نیز که ماه گذشته به وقوع پیوست ۱۴۹ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این مقامات امنیتی عراق بدون اشاره به نام آنها گزارش داده که حمله روز سه‌شنبه در میدان آموزش شهر کربلا، فاصله ۱.۲ مایلی حرم امام حسین صورت گرفته است، منطقه‌ای که معترضان آنجا چادر برپا کرده بودند.

به گفته شاهدان عینی، صدها نفر از معترضان داخل چادرها بودند که ناگهان از داخل خودرویی به آنها شلیک شد و سپس مردان نقاب‌پوش با لباس‌های سیاه پلیس از آن پیاده شدند و شلیک به معترضان را از سرگرفتند.

محور اعتراضات مردم عراق، فساد گسترده مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در این کشور است.

حدود ۶۰ درصد از جمعیت ۴۰ میلیونی عراق زیر ۲۵ سال هستند. نرخ بیکاری جوانان بالاتر از ۲۵ درصد است و با وجود منابع عظیم نفت حداقل ۲۰ درصد جمعیت عراق زیر خط فقر هستند.

از سویی اختلافات سیاسی در عراق نیز پس از اوج گرفتن اعتراض‌های مردمی در این کشور تشدید شده است.

تهدید مقتدی صدر به سلب صلاحیت فوری از نخست‌وزیر عراق

روز سه‌شنبه مقتدی صدر اعلام کرد که می‌خواهد در ائتلاف با هادی العامری، برای «سلب صلاحیت فوری» از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، تلاش کند.

آقای صدر، رهبر ائتلاف سیاسی سائرون است و هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح. این دو ائتلاف ۹۲ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند.

این روحانی شیعه در توئیتی نوشت که در همکاری با هادی العامری برای «تغییر کمیساریای انتخابات، قانونش و توافق بر سر اصلاحات ریشه‌ای از جمله تغییر بندهای قانون اساسی» همکاری خواهد کرد.

وی پیش از این به نخست‌وزیر عراق پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را داده بود ولی عادل عبدالمهدی این پیشنهاد را رد کرد.

آقای عبدالمهدی در نامه‌ای که در صفحه فیسبوکش منتشر شد، در واکنش به صدر نوشت که انتخابات زودهنگام سرنوشت نامعلوم دارد و توافق سیاسی بهتر از برگزاری انتخابات است.

عادل عبدالمهدی با تاکید بر اینکه مقتدی باید برای یافتن راه حلی با هادی العامری گفت‌وگو کند، نوشت: «اگر هدف انتخابات تغییر دولت است راه کوتاه‌تری وجود دارد و آن توافق شما با آقای عامری برای تشکیل یک دولت جدید است».

حضور در راهپیمایی نجف

مقتدی صدر در حالی بر همکاری با هادی العامری تاکید کرده است که در روزهای اخیر برخی رویدادها از جمله حمله به دفاتر گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی که به ائتلاف فتح وابسته است، نشانه‌ای از تشدید رقابت بین مقتدی صدر و این گروه تحلیل شده بود.

مقتدی صدر که در روزهای گذشته از اعتراض مردم حمایت کرده است، روز سه‌شنبه در شهر نجف به تظاهرکنندگان پیوست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در یک خودرو سفیدرنگ در میان تظاهرکنندگان دیده شد. این خبرگزاری از قول چند منبع نوشته است که آقای صدر روز سه‌شنبه با هواپیما از ایران به عراق بازگشت.

در همین حال تظاهرات در شهرهای مختلف عراق کماکان ادامه دارد. دوشنبه شب با وجود اعلام مقررات منع رفت‌وآمد شبانه از سوی ارتش، تعداد زیادی از معترضان شب را در میدان تحریر بغداد سپری کردند.

XS
SM
MD
LG