لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

دست‌کم ۴۵ نفر در اعتراضات پنج‌شنبه در عراق کشته شده‌اند


خواهر یکی از جان‌باختگان اعتراضات در بغداد و دیگر سوگواران در شهر نجف
خواهر یکی از جان‌باختگان اعتراضات در بغداد و دیگر سوگواران در شهر نجف

خبرگزاری رویترز می‌گوید شماره کشته‌شدگان در موج تازه خشونت‌ها در اعتراضات عراق به دست‌کم ۴۵ تن رسیده‌است. بیشتر از نیمی از این افراد در خشونت‌های ناصریه کشته شده‌اند. یک فرمانده ارشد ارتش نیز برکنار شده‌است.

هرچند خشونت‌های شدید در جریان اعتراضات عراق طی هفته‌های گذشته سابقه دارد، اما رخدادهای پنج‌شنبه هفتم آذر ماه کم‌سابقه به‌شمار می‌رود.

ساعاتی پیش مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ عراقی، از دولت خواسته بود فورا کشتار مردم را متوقف کند و کناره‌گیری کند، چراکه در غیر این صورت «عراق به سوریه دوم بدل خواهد شد».

اما شمار کشته‌ها به‌طور مشخصی در ساعت‌های گذشته افزایش یافته است.

بنا بر گزارش‌ها دست‌کم ۲۹ نفر در ناصریه جان خود را از دست داده‌اند. نیروهای ارتش در این شهر رو به مردم آتش گشوده‌اند. معترضان یک پل را مسدود کرده بودند و در روند فزاینده تنش‌ها یک پاسگاه پلیس را نیز به آتش کشیده‌اند.

نیروهای پلیس و مقام‌های بیمارستانی از زخمی‌شدن ده‌ها تن دیگر خبر داده‌اند.

آن‌طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده نخست‌وزیر عراق ژنرال جمیل شمَری را برکنار کرده‌است. ساعاتی بعد فرماندار ذی‌قار، استانی که ناصریه مرکز آن است، نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد.

بنا بر گزارش‌ها با وجود برقراری مقررات منع آمد و شد در ناصریه هزاران تن از سوگواران در شب راهی خیابان‌ها شده‌اند.

رویترز گزارش داده دست‌کم چهار نفر نیز در خشونت‌ها در بغداد جان خود را از دست داده‌اند. در پایتخت عراق نیز معترضان همچنان در تلاش برای کنترل پلی بر رود دجله هستند که آن‌ها را به منطقه سبز بغداد می‌رساند.

نیروهای پلیس اقدام به شلیک گلوله‌های لاستیکی و تیراندازی با گلوله‌های جنگی کرده‌اند.

بغداد
بغداد

رسانه‌های داخلی ایران نیز از بسته‌شدن مرز مهران بین این کشور و عراق خبر داده‌اند.

مجتبی سلیمانی، مدیر پایانه مرزی مهران، به خبرگزاری مهر گفته بسته‌شدن مرز دستوری‌ست از سوی «مقام‌های مسئول» و این پایانه «تا اطلاع بعدی» مسدود خواهد بود.

سیاست‌های جمهوری اسلامی خود هدف اعتراضات قرار گرفته‌است. معترضان، تهران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می‌کنند. روز ششم آذر ماه گروهی از آن‌ها کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند. پیشتر کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا نیز هدف حمله گروهی از معترضان قرار گرفته بود.

تهران اتهام دخالت در اوضاع داخلی عراق را رد کرده‌ است. اما اخیرا نشریه اینترنتی اینترسپت و روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی گفته‌اند به «اسناد و مکاتبات محرمانه» وزارت اطلاعات ایران دربارهٔ اقدامات و نفوذ تهران دست یافته‌اند.

با روند فزاینده خشونت‌ها و افزایش شمار کشته‌شدگان، سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات در مورد وقایع شده‌است.

این سازمان می‌گوید تصاویر و ویدئوها نشان می‌دهد در شهر ناصریه گروه‌های مختلفی از نیروهای امنیتی عراق به معترضان یورش برده‌اند و ظاهرا از سلاح‌های خودکار و مسلسل برای شلیک به معترضان استفاده کرده‌اند: «آن‌چه در ناصریه دیده می‌شود به منطقه جنگی بیشتر شبیه است تا خیابان‌ها و پل‌های یک شهر».

رویترز، خبرگزاری فرانسه، وب‌سایت عفو بین‌الملل، خبرگزاری مهر/ت
XS
SM
MD
LG