لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

عراق و روسیه در مورد افزایش همکاری‌های نظامی مذاکره کردند


نیروهای ارتش عراق در جریان نبردها علیه گروه حکومت اسلامی در اطراف شهر طوز خرما؛ فوریه ۲۰۱۸
نیروهای ارتش عراق در جریان نبردها علیه گروه حکومت اسلامی در اطراف شهر طوز خرما؛ فوریه ۲۰۱۸

وزارت دفاع عراق می‌گوید، مقام ارشد ارتش آن کشور و مقام‌های ارشد سفارت روسیه گفت‌وگوهایی را بر سر افزایش همکاری‌های نظامی انجام داده‌اند.

این گفت‌وگوها در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در عراق، حمله به قاسم سلیمانی و همراهانش در بغداد، بر روابط و همکاری‌ها بین عراق و ایالات متحده پیامدهایی داشته است.

بیانیه وزارت دفاع عراق ۱۷ بهمن ماه منتشر شده‌است؛ در پی دیداری که در بغداد بین رئیس ستاد مشترک ارتش عراق، ارتشبد عثمان غانمی، و سفیر روسیه در بغداد، ماکسیم ماکسیموف، و وابسته نظامی روسیه که به‌تازگی در بغداد مستقر شده، صورت گرفت.

بنا بر بیانیه‌ای که وزارت دفاع عراق منتشر کرده ارتشبد غانمی، نقش روسیه در جریان نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی را ستوده است.

او افزوده روسیه «ادوات پیشرفته و کارآمد و سلاح‌هایی که نقش مهمی در پیروزی در بسیاری نبردها داشتند، در اختیار نیروهای مسلح ما قرار داد».

این بیانیه اظهار داشته که دو طرف در مورد چشم‌انداز «همکاری و تعامل» گفت‌وگو کرده‌اند و سفیر روسیه نیز از آقای غانمی دعوت کرده برای انجام مذاکرات با همتای روس خود راهی مسکو شود.

دولت روسیه هنوز به‌طور جداگانه در این مورد بیانیه‌ یا اظهار نظری منتشر نکرده‌است.

البته گزارش‌ها از افزایش احتمالی همکاری نظامی بین دو کشور تازگی ندارد؛ در مهر ماه سال جاری گزارش‌هایی در مورد امکان خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه توسط عراق منتشر شده بود.

در سال ۱۳۹۴ نیز دولت وقت عراق اعلام کرده بود این کشور با هدف مقابله با تهدیدات گروه حکومت اسلامی اقدام به همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با روسیه، ایران و سوریه کرده است.

با این حال تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد همکاری‌ها بین دو طرف در حالی‌ست که عراق در میانه تنش‌های شدید بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی قرار گرفته است. هم کشته‌شدن قاسم سلیمانی به‌دستور دونالد ترامپ و هم حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا، در خاک این کشور رخ داده است.

بغداد معمولا تلاش می‌کند تا روابط خود را هم با واشینگتن و هم با تهران از تنش‌های شدید به دور نگه دارد.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، اخیرا پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، گفته «منافع ما ایجاب می‌کند که به ورطه درگیری سقوط نکنیم… و این به‌سود ما نیست که یک متحد را به بهای متحد دیگر به دست آوریم یا از دست بدهیم».

مقام‌های آمریکایی بارها در مورد «دخالت» تهران در اوضاع عراق و حمایت از شبه‌نظامیان در این کشور هشدار داده‌اند. اتهام‌هایی که تهران رد می‌کند.

عراق هفته‌هاست که صحنه اعتراضات گسترده علیه ساختار دولت، طبقه حاکم و دخالت‌های خارجی در آن کشور است. در راستای همین اعتراضات نیز کنسولگری‌های ایران در شهرهای مختلف هدف حمله قرار گرفت. ورودی سفارت آمریکا نیز هدف حمله هواداران حشد شعبی قرار گرفت.

منابع: اسوشیتدپرس، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG