لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

مصطفی الکاظمی: عراق دیگر به نیروهای خارجی در خاک خود نیاز ندارد


مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق

نخست‌وزیر عراق که قرار است روز دوشنبه چهارم مرداد با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واشینگتن دیدار کند در مصاحبه‌ای گفته است کشورش برای مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) به نیروهای رزمی خارجی از جمله نظامیان آمریکایی دیگر نیاز ندارد.

مصطفی الکاظمی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد که زمان‌بندی رسمی برای نقل‌وانتقال نیروها، به نتیجه مذاکرات این هفته با مقامات آمریکایی بستگی دارد.

چهارمین دور از مذاکرات راهبردی میان مقامات آمریکایی و عراق روز دوشنبه در واشینگتن برگزار خواهد شد.

به‌گفته نخست‌وزیر عراق، ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قادرند بدون نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از خاک عراق دفاع کنند.

او افزود هرگونه زمان‌بندی برای خروج نیروهای خارجی بر اساس نیاز نیروهای عراقی صورت خواهد گرفت.

آقای کاظمی در عین حال تصریح کرد کشورش همچنان از آمریکا در زمینه‌های آموزشی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی درخواست کمک دارد.

از آغاز دوران نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی در ماه مه ۲۰۲۰، مناسبات بغداد و واشینگتن تا حدودی بهبود یافته است، اما گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق هستند، دولت وی را از این بابت تحت فشار گذاشته‌اند.

دی‌ماه سال ۹۸، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، از رهبران گروه‌های شبه نظامی شیعه در حمله پهپادی آمریکا، پارلمان عراق به پيشنهاد گروه‌های شیعه قطعنامه‌ای برای خروج تمامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تصویب کرد.

طی هفت ماه گذشته دست‌کم ۵۰ حمله علیه منافع آمریکا در عراق صورت گرفته است. در حمله راکتی بهمن ماه پارسال به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل، در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق، دست‌کم هشت تن مجروح شدند و یک نفر نیز جان باخت.

در مقابل، ایالات متحده نیز از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، تاکنون دو مرتبه اهداف و مواضع شبه نظامیان شیعه وابسته به حکومت ایران را هدف حملات شدید قرار داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که ۲۲ تیرماه منتشر کرد به نقل از دو مقام امنیتی عراق و سه فرمانده شبه‌نظامیان شیعه عراقی نوشت حسین طائب، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، در ملاقات خود با فرماندهان شبه‌نظامیان شیعه در شهر بغداد از آن‌ها خواسته است حملات به اهداف آمریکایی را تشدید کنند.

نخست‌وزیر عراق اواسط تیرماه امسال در سخنانی گفته بود از مقامات ایران و ایالات متحده خواسته است تا از «تسویه حساب» در خاک عراق بپرهیزند.

او با اشاره به اهمیت موفقیت «مذاکرات وین» و احیای توافق هسته‌ای برجام یادآور شده بود که کشورش سال‌هاست به صحنه «برخورد و درگیری» تبدیل شده است.

آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود نیمی از پنج هزار نظامی مستقر در عراق را خارج کرد. در حال حاضر، حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در خاک این کشور مستقر هستند.

با استفاده از خبرگزاری آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG