لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

عراق دو فرانسوی دیگر عضو داعش را به اعدام محکوم کرد


تصویری آرشیوی از یک عضو داعش در سوریه
تصویری آرشیوی از یک عضو داعش در سوریه

دادگاهی در عراق روز سه‌شنبه هفتم خرداد دو فرانسوی عضو گروه موسوم به «خلافت اسلامی» یا داعش را به مرگ محکوم کرد تا شمار فرانسوی‌های عضو این گروه که در عراق به اعدام محکوم شده‌اند به شش نفر برسد.

فرانسه اعلام کرده که هر آن‌چه بتواند انجام می‌دهد تا این نفرات را از اعدام در عراق مستثنی کند. فرانسه اگرچه تاکنون تلاشی برای استرداد این پیکارجویان نکرده، اما از مخالفان سرسخت مجازات اعدام در جهان است.

این احکام در حالی صادر شده که همچنان مناقشات پیرامون برخورد قانونی با هزاران پیکارجوی خارجی که در اوج قدرت داعش در سوریه و عراق به این گروه پیوستند، ادامه دارد.

دو نفری که روز سه‌شنبه به اعدام محکوم شدند در شمار اعضای بلندرتبه داعش محسوب می‌شدند. این دو همراه ۱۰ شهروند فرانسوی دیگر به دست نیروهای دمکراتیک سوریه در سوریه بازداشت و زمستان گذشته به عراق مسترد شدند.

محمد ابراهیم المنصور نجار یکی از این دو نفر است که شبکه ارتباطی شهروندان اروپایی‌ با داعش را اداره می‌کرد. او یک هفته پس از حمله مرگبار پاییز ۲۰۱۵ به پاریس در ویدیوئی با عنوان «پاریس سقوط کرده است» حضور یافت که در آن تصویری تخیلی از ویران شدن برج ایفل نشان داده می‌شد.

این عضو داعش زاده حومه شهر لیون است و گفته می‌شود یکی از برادران خود را تشویق کرد که به فرانسه بازگردد تا حملاتی را در این کشور انجام دهد. دو برادر او در فرانسه دستگیر شده‌اند. در جریان آن حمله به پاریس ۱۳۰ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

المنصور نجار در دادگاه گفته که او مجبور بوده در آن ویدئو حضور یابد چون سران داعش دنبال کسی می‌گشتند که بتواند فرانسوی صحبت کند.

پیش از این گروه‌های مدافع حقوق بشر از شیوه محاکمه اعضای داعش در عراق انتقاد کرده و گفته‌ بودند که اعترافات برخی از آنها زیر شکنجه بوده است.

سه شهروند فرانسوی دیگر عضو داعش روز یکشنبه در عراق به مرگ محکوم شده بودند و نفر چهارم نیز روز دوشنبه.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس/ س.ن/ ک.ر

XS
SM
MD
LG