لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

وقوع «چند حمله» هوایی دیگر به مقر حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه


استان دیرالزور سوریه با عراق هم‌مرز است
استان دیرالزور سوریه با عراق هم‌مرز است

همزمان با بیانیه دولت عراق درباره بازگشایی مرز با سوریه در روزهای آینده، رسانه‌ها در خاورمیانه از تشدید حملات پهپادی به پایگاه‌های حشد الشعبی، نیروهای شیعی هم‌پیمان با ایران، در این منطقه خبر دادند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص و شبکه لبنانی المیادین، شامگاه جمعه، پنجم مهر، ابتدا یک قرارگاه حشد الشعبی در استان الانبار، برای چهارمین بار در دو هفته اخیر مورد حمله پهپادی قرار گرفت.

المیادین، که با حزب‌الله هم‌سو است، گفت که حمله به این قرارگاه در مرز القائم- البوکمال آسیب جانی نداشت.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، گزارش داده بود که پدافند ارتش سوریه، شامگاه جمعه برای مقابله با حمله صورت گرفته در نزدیکی مرز این کشور با عراق، فعال شد. ناظر حقوق بشر سوریه این پدافند هوایی را متعلق به «سپاه پاسداران» معرفی می‌کند که در مقابل، به سوی «اجسام مجهولی که در آسمان منطقه آل‌بوکمال» در حال پرواز بود، شلیک کرد.

ساعاتی بعد، شبکه الحدث با استناد به منابع امنیتی عراق، از دومین حمله پهپادی در شامگاه جمعه، و این بار به یک قرارگاه حشد الشعبی در منطقه فلوجه خبر داد.

منابع امنیتی عراق چهارشنبه گذشته نیز از حریق در یک انبار مهمات نیروهای حشد الشعبی خبر دادند؛ اسکای‌نیوز عربی گفته بود که پنج تن در این حمله کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

پس از حمله چهارشنبه، منابع امنیتی عراقی از تلاش سازمان حشد الشعبی برای انتقال تسلیحات و تجهیزات خود به نقاط دیگری خبر دادند تا به آسانی نتوان به آن حمله کرد.

در همین حال ناظر حقوق بشر سوریه وقوع حمله پهپادی دوشنبه گذشته به انبار تجهیزات نظامی حشد الشعبی را تایید کرد و از کشته شدن ده تن از نیروهای نیابتی ایران خبر داد.

از دو ماه و نیم پیش که این نوع حملات علیه عراق آغاز شد، با احتساب دو حمله شامگاه جمعه، دست‌کم در ۱۷ مورد، قرارگاه‌ها و نیروهای سازمان حشد الشعبی هدف قرار گرفته‌اند.

تلویزیون عراقی آفاق حمله دوشنبه پیش را به اسرائیل نسبت داد، هر چند که این کشور سکوت کرد.

با وجود این، روزنامه هاآرتص روز شنبه، ششم مهر، یادآور شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیر دفاع به تازگی چند بار تایید کرد که اسرائیل در حمله به هر منطقه‌ای، در چارچوب گسترش رویارویی با ایران، «تردید نخواهد کرد».

اسرائیل مدعی‌ است که ایران از طریق مرز عراق- سوریه در صدد انتقال نیرو و تجهیزات، از خاک ایران تا به سوریه و لبنان، به شکل ایجاد یک دالان زمینی تا نزدیکی مرز اسرائیل، است.

تحلیلگران نظامی اسرائیل می‌گویند که ایران در حال ساخت یک پادگان با نام «امام علی» در این منطقه است و حملات متعدد اخیر، با هدف جلوگیری از تکمیل این طرح است.

در این میان، رسانه‌های عراق از دستور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر برای گشودن مرز القائم- البوکمال از دوشنبه هشتم مهر خبر دادند.

در کنار نیروهای دولتی و نظامی عراق، شبه‌نظامیان حشد الشعبی از آبان دو سال پیش که این بخش مرزی را از کنترل داعش خارج کردند، حضوری فعال در این منطقه دارند.

بر اساس دستور آقای عبدالمهدی، مردم دو سوی مرز از دوشنبه خواهند توانست از مرز برای تردد استفاده کنند و تجارت مرزی نیز دوباره فعال خواهد شد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، شنبه ششم مهر نوشت، گشایش این گذرگاه «به‌رغم کارشکنی‌های گسترده» آمریکا و اسرائیل، «قدرت محور مقاومت» را برجسته می‌کند و «هم پیام سیاسی و هم منفعت اقتصادی برای محور مقاومت دارد» و «راه رسیدن نیروهای حشد الشعبی به داخل سوریه برای مبارزه نهایی و آزادسازی کامل خاک سوریه از گروه‌های تروریستی را فراهم می‌کند».

رد تهدید سفیر ایران در «حمله به نیروهای آمریکایی در عراق»

در این میان، وزارت دفاع عراق اظهارات ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد را در خصوص «بمباران و حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و جاهای دیگر» رد کرد.

به گزارش رسانه‌های عراق، تحسین الخفاجی سخنگوی وزارت دفاع این کشور جمعه شب گفت، بغداد اجازه نمی‌دهد که عراق صحنه تسویه حساب طرف‌های یک نزاع باشد یا منافع آمریکا در خاک عراق تهدید شود.

سفیر ایران در بغداد روز پنج‌شنبه، چهارم مهر در یک برنامه سیاسی در شبکه تلویزیون عراقی «دجله» گفت، «موضع ایران، دفاعی است ولی در صورت حمله آمریکا به ایران، جمهوری اسلامی با قدرت به نیروهای آمریکایی در عراق و نقاط دیگر واکنش نشان خواهد داد».

ایرج مسجدی که از فرماندهان شاخه قدس سپاه پاسداران بوده افزود، آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که ایران هرگز شوخی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع عراق با رد اظهارات سفیر ایران، این را نیز گفت که دولت بغداد برای کاهش تنش ایران و آمریکا تلاش می‌کند.

سفر هفته گذشته عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عربستان و دیدار او با ملک سلمان پادشاه سعودی، کوششی در راستای کاهش بحران میان ایران با آمریکا و عربستان، پس از حملات اخیر منتسب به ایران علیه تاسیسات نفتی سعودی، تلقی شد.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، نیز که در روزهای گذشته در نیویورک با حسن روحانی همتای ایرانی خود دیدار داشت، تاکید کرد که عراق محل نزاع هیچ کشوری با کشور دیگر نخواهد شد.

منابع: هاآرتص، المیادین، جماران/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG