لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۰

عملیات بازپس‌گیری تل‌عفر از دست داعش در عراق آغاز شد


​​بمباران هوایی تل‌عفر از ۲۴ مرداد ماه آغاز شده بود و سخنگوی وزارت دفاع عراق، نیز در همان زمان اعلام کرده بود عملیات زمینی به محض پایان یافتن بمباران هوایی آغاز می‌شود
​​بمباران هوایی تل‌عفر از ۲۴ مرداد ماه آغاز شده بود و سخنگوی وزارت دفاع عراق، نیز در همان زمان اعلام کرده بود عملیات زمینی به محض پایان یافتن بمباران هوایی آغاز می‌شود

نخست‌وزیر عراق بامداد یک‌شنبه ۲۹ مرداد اعلام کرد عملیات زمینی نیروهای امنیتی آن کشور برای بازپس‌گیری شهر تل‌عفر در استان نینوا، آغاز شده‌است.

تل‌عفر در ۷۰ کلیومتری موصل، از آخرین مناطق عمده باقی‌مانده در کنترل گروه «حکومت اسلامی» در عراق به‌شمار می‌رود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، می‌گوید نیروهای امنیتی آن کشور عملیات را آغاز کرده‌اند. او در یک سخنرانی تلویزیونی، خطاب به نفرات داعش نیز گفته است «انتخابانی ندارید؛ یا تسلیم می‌شوید یا می‌میرید».

بمباران هوایی تل‌عفر از ۲۴ مرداد ماه آغاز شده بود و سخنگوی وزارت دفاع عراق، نیز در همان زمان اعلام کرده بود عملیات زمینی به محض پایان یافتن بمباران هوایی آغاز می‌شود.

هفته پیش نیز پلیس عراق در بیانیه‌ای گفته بود برای عملیات آغاز می‌شود. در بیانیه‌ها شمار دقیق نیروهای نظامی و انتظامی که قرار است در آزادسازی تل‌عفر شرکت کنند اعلام نشده است.

بنا بر گزارش‌ها «حشد الشعبی»، شبه‌نظامیان عمدتا شیعه عراقی نیز در این عملیات، ‌نیروهای امنیتی را همراهی می کند.

پیش‌تر ژنرال استفن تونسند، فرمانده ارشد نیروهای ایالات متحده در عراق، گفته بود نیروهای نظامی عراق به‌طور گسترده آماده آغاز عملیات هستند. ژنرال تونسند که در عین حال مسئول ارائه کمک‌ها و حمایت‌های ارتش آمریکا به نیروهای عراقی‌ست گفته «نمی‌توانم بگویم همه خودروها و سلاح‌های آسیب‌دیده را عوض کرده‌ایم» اما او افزوده همه‌چیز «به‌اندازه کافی در آمادگی قرار دارد».

ائتلافی به رهبری آمریکا در حال حاضر مشغول انجام عملیات هوایی علیه نفرات داعش در عراق و سوریه است؛ همچنین از نیروهای نظامی عراق و شماری از شبه‌نظامیان سوری نیز در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تل‌عفر و مناطق اطراف آن در واقع در میان آخرین مناطق عمده‌ای قرار دارند که نفرات داعش همچنان حضور و نفوذ خود در آن را حفظ کرده‌اند. این شهر، پس از موصل دومین شهر پرجمعیت استان نینوا است و با مرز سوریه نیز نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد. تل‌عفر در عین حال در میانه یکی از جاده‌های کلیدی مورد استفاده داعش در نقل‌وانتقال نفرات و مایحتاج آن قرار دارد.

عملیات برای بازپس‌گیری موصل، دومین شهر پرجمعیت عراق در مهر ماه گذشته آغاز شده بود و در نهایت در میانه تیر ماه نیز مقام‌ها به‌طور رسمی از آزادسازی آن خبر دادند. موصل، تل‌عفر و بخش‌های دیگری از عراق، در سال ۲۰۱۴ و در اوج پیشروی‌های گروه «حکومت اسلامی» در کنار بخش‌های وسیعی از سوریه، به کنترل این گروه درآمده بود.

XS
SM
MD
LG