لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

افزایش تنش در بغداد در پی بازداشت یک فرمانده شبه نظامیان به اتهام «تروریسم»


استفرار نیروهای نظامی در منطقه سبز بغداد
استفرار نیروهای نظامی در منطقه سبز بغداد

به دنبال بازداشت یک فرمانده شبه‌نظامیان «حشد شعبی»، به اتهام تروریسم در روز چهارشنبه تنش بین شبه نظامیان شیعه و نیروهای امنیتی در بغداد، بالا گرفته است.

ابتدا ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، قاسم مصلح، فرمانده شبه نظامیان حشد شعبی در استان انبار با دستور قضایی به اتهام تروریسم بازداشت شده است.

طبق این بیانیه، بازجویی از قاسم مصلح توسط کمیته تحقیقات آغاز شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس جزییات بیشتری از اتهامات قاسم مصلح ارائه نکرده است، اما منابع امنیتی عراقی پیشتر به رویترز گفته بودند این فرمانده حشد شعبی به اتهام مشارکت در چندین حمله از جمله حملات اخیر به پایگاه هوایی «عین الاسد» بازداشت شده است.

حشد شعبی یک گروه شبه نظامی مرتبط با دولت عراق متشکل از مجموعه متنوعی در حدود ۴۰ گروه شبه نظامی غالبا شیعی است. جمهوری اسلامی ایران حامی اصلی گرو‌ه‌های عمده تشکیل دهنده حشد شعبی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ساعاتی پس از بازداشت قاسم مصلح، نیروهای حشد شعبی دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و برخی دیگر از ساختمان‌های دولتی را در منطقه سبز بغداد محاصره کردند.

طبق این گزارش، همزمان نیروهای امنیتی عراق و واحد ویژه ضد تروریسم نیز برای محافظت از ساختمان‌های دولتی و نمایندگی‌های دیپلماتیک در منطقه سبز مستقر شدند و نگرانی در خصوص بروز درگیری در این منطقه افزایش یافت.

گزارش‌ها حاکی است که شماری از نیروهای شبه نظامی حشد شعبی در مقابل ورودی‌ها به منطقه سبز امنیتی بغداد تجمع کرده‌اند.

برخی از مقامات ارشد دولت عراق گفته‌اند، استقرار نیروهای حشد شعبی در کنار ساختما‌ن‌های دولتی در منطقه سبز بغداد، اقدامی برای تحت فشار قرار دادن مصطفی الکاظمی برای آزادی قاسم مصلح است.

با این حال مصطفی الکاظمی قدرت نمایی نیروهای حشد شعبی در منطقه سبز را «نقض جدی قانون اساسی عراق و نظم و قانون» دانسته است.

نخست وزیر عراق گفت که دستور فوری برای تحقیق درباره این حرکت‌ها صادر کرده است.

اما ساعتی پس از این اظهارات مصطفی الکاظمی، او نشستی با تعدادی از رهبران ارشد سیاسی شیعه ناظر بر گروه حشد شعبی برگزار کرد. نخست وزیر عراق همچنین سپس دستور تشکیل کمیته تحقیقی متشکل از وزارتخانه‌های دفاع و وزارت کشور به همراه حشد شعبی صادر کرد.

آسوشیتدپرس می‌گوید در گذشته نیز دولت عراق تلاش کرده بود تا به نوعی اقداماتی علیه گروه‌های شبه نظامی شیعه انجام دهد اما با واکنش آنها٬ مجبور به عقب نشینی شده است.

پایگاه عین‌الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف خارجی حاضر در عراق است، در «الانبار» استان غربی این کشور قرار دارد. این پایگاه در ماه آوریل امسال، دست‌کم دو بار با راکت و پهپاد هدف حمله قرار گرفت.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رویترز
XS
SM
MD
LG