لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

عراق بدهی خود بابت واردات گاز از ایران را با نفت خام پرداخت می‌کند


محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز سه‌شنبه ۲۰ تیر گفت، عراق برای پرداخت بدهی‌اش بابت واردات گاز از ایران، به این کشور نفت خام خواهد داد.

به گفته او، ایران پس از آن‌که عراق نتوانست برای پرداخت بدهی‌هایش نظر مساعد آمریکا را جلب کند، از روز اول ژوئیه، صادرات گاز به عراق را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است.

با این حال، تهران پذیرفته است در قبال دریافت نفت خام، صدور گاز را به عراق ادامه دهد.

نخست وزیر عراق در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد، طی مذاکره با هیئتی ایرانی که از روز شنبه به بغداد آمده‌، ایران و عراق به چنین توافقی دست یافته‌اند.

عراق علاوه بر گاز، بخشی از برق خود و در مجموع، چیزی بین یک سوم تا ۴۰ درصد انرژی‌اش را از ایران تامین می‌کند.

این مسئله، به‌خصوص در تابستان سوزان عراق که دما به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) می‌رسد و مصرف انرژی در این کشور افزایش می‌یابد، حیاتی‌تر نیز می‌شود.

به گفته السودانی، هم‌اکنون بدهی معوقه عراق به ایران، حدود ۱۱ میلیارد یورو است و عراق به‌‌خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برای پرداخت این بدهی با مشکل مواجه شده است.

این تحریم‌ها تنها در حالتی به ایران اجازه دریافت پول می‌دهد که آن پول برای خرید کالاهایی نظیر غذا و دارو که مشمول تحریم نمی‌شود، صرف شود.

فرهاد علاءالدین، مشاور امور خارجه نخست وزیر عراق، در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت، برای پرداخت پول به ایران حتی بابت خرید چنین کالاهایی نیز، باید فرآیند پیچیده‌ای طی شود که «باعث تاخیر ناخواسته در پرداخت‌ها می‌شود و در نهایت، پولی به دست ایرانی‌ها نمی‌رسد.»

السودانی معتقد است، با تبادل نفت خام عراق با گاز ایران، عراق خواهد توانست از کاهش واردات انرژی به این کشور جلوگیری کند.

عراق همچنین در روز دوشنبه ۱۹ تیر موفق شد قراردادهایی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار را با شرکت فرانسوی توتال امضا کند.

هدف از این قرارداد، افزایش استخراج نفت و تولید انرژی در چهار طرح مربوط به گاز،‌ نفت و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG