لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

عراق: ایران آب رودخانه‌ها را قطع کرده است، شکایت می‌کنیم


مردی در حال ماهیگیری در شط‌العرب که پس از پیوستن رودخانه‌های دجله و فرات در مرز ایران به خلیج فارس می‌ریزد.
مردی در حال ماهیگیری در شط‌العرب که پس از پیوستن رودخانه‌های دجله و فرات در مرز ایران به خلیج فارس می‌ریزد.

وزیر منابع آب عراق می‌گوید ایران جلوی خروج آب از رودخانه‌های مرزی به این کشور را «کاملا» گرفته و باعث ایجاد «فاجعه» در استان دیاله شده است.

مهدی رشید الحمدانی روز یکشنبه ۲۰ تیرماه در ادامه گفته است «رهاسازی آب رودخانه‌ها به خاک عراق توسط ایران به صفر رسیده است» و بغداد در نظر دارد به خاطر «نقض قوانین و معاهدات بین‌المللی و ایجاد خسارت»، علیه تهران در نهادهای زیرنظر سازمان ملل شکایت کند.

خبرگزاری دولتی عراق از قول آقای الحمدانی گزارش داده است عراق تدابیری برای کاهش خسارت در استان مرزی دیاله با ایران اتخاذ کرده و فعلا ذخایر آب شرب این استان در وضعیت خوبی قرار دارد.

او گفت ایران جلوی ورود آب رودخانه‌های کرخه، الوند، کارون و سیروان به عراق را «به‌طور کامل» گرفته است و اگر این وضعیت ادامه یابد، بحران در استان دیاله عراق عمیق‌تر خواهد شد. تامین آب این استان عراق مستقیما وابسته به آب‌های ورودی از ایران است.

در این میان علی رادی، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق، نیز به روزنامه الشرق گفته است عراق با ترکیه پیرامون حقآبه دجله و فرات مذاکراتی کرده است و انتظار می‌رود به زودی توافق نهایی حاصل شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز روز یکشنبه گزارش داد که در پی مذاکرات دولت بغداد و آنکارا بر سر حقآبه دجله و فرات، ترکیه رهاسازی آب به خاک عراق را افزایش داده است.

آقای رادی گفت وضعیت دجله و فرات به خاطر سدسازی‌های ایران و ترکیه به شدت بد شده است و از آوریل تا ابتدای ژوئیه امسال (فصل بهار) نسبت به ماه‌های قبل تقریبا نصف شده است.

او گفت ایران پاسخی به درخواست مذاکره عراق پیرامون این موضوع نداده، در حالی که ورود آب رودخانه‌ها از ایران به اقلیم کردستان عراق نیز به شدت افت کرده است.

در این میان گزارش‌ها از ایران نیز حاکی است که خشکسالی‌ها باعث افت چشمگیر آب سدهای کشور شده و خود ایران با بحران آب مواجه است.

در همین زمینه، محمدرضا یزدانی‌پور مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه روز ۱۹ تیرماه از «بحرانی» بودن وضعیت ذخیره آب این سد خبر داد و گفت تنها ۴۴ درصد سد آب دارد و احتمال توقف تولید برق از این سد وجود دارد.

وزیر منابع آب عراق می‌گوید جمهوری اسلامی قول داده بود که مذاکرات پیرامون موضوع آب برگزار شود، اما از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه، پاسخی به درخواست‌های عراق نداده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های دولتی عراق و ترکیه، روزنامه الشرق، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG