لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

مخالفت آمریکا با تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی عراق


آن طور که در گزارش‌ها آمده است، بیشتر نامزدهای سنی‌مذهب پارلمان عراق خواستار اعویق انتخابات تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ هستند.
آن طور که در گزارش‌ها آمده است، بیشتر نامزدهای سنی‌مذهب پارلمان عراق خواستار اعویق انتخابات تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ هستند.

سفارت آمریکا در بغداد، روز پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه، در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از تأخیر در برگزاری انتخابات مجلس، از برگزاری آن در تاریخ معین اعلام حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه سفارت ایالات متحده آمده است: «به تعویق انداختن انتخابات سابقه‌ای خطرناک ایجاد می‌کند، به قانون اساسی ضربه می‌زند، و به توسعه درازمدت در عراق لطمه خواهد زد».

این بیانیه در روزی منتشر شد که نمایندگان مجلس در عراق گردهم آمده بودند تا درباره برگزاری به‌موقع یا با تأخیر انتخابات در این کشور تصمیم بگیرند.

دلیل طرح تأخیر در برگزاری انتخابات ایجاد فرصت برای مردمی اعلام شده است که در چند سال گذشته به دلیل جنگ و ناآرامی آواره شده‌اند؛ موافقان طرح می‌گویند که این اقدام به این مردم فرصت می‌دهد به مناطق خود بازگشته و رأی خود را به صندوق بیندازند.

آن طور که در گزارش‌ها آمده است، بیشتر نامزدهای سنی‌مذهب خواستار آن هستند که انتخابات در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ برگزار شود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه گزارش داد که نخست‌وزیر عراق در «فراخوانی اینترنتی» از متحدان خود خواسته است تا به فهرست مشترک او از نامزدهای انتخابات مذکور بپیوندند.

انتخابات مجلس در عراق طبق تاریخ تعیین‌شده قرار است در روز ۱۲ ماه مه سال جاری میلادی، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، برگزار شود.

این نخستین بار در کشور عراق است که نخست‌وزیر مستقیماً از نامزدها می‌خواهد به طور مستقل نام خود را به فهرست انتخابات اضافه کنند.

برخلاف روش متداول در کشور عراق که همواره نامزدها زیر چتر حزب سیاسی یا قوم و قبیله خود در انتخابات شرکت می‌کردند، در روش آن‌لاین تنها کافی است هر فرد برای خود از اطرافیان ۵۰۰ امضا جمع‌آوری کند.

عراق در حالی چشم‌به‌راه انتخابات پارلمانی دیگری است که هر هفته در گوشه و کنار این کشور تظاهرات و اعتراضاتی علیه فساد حکومتی و اقتصادی و ناتوانی مقامات در تأمین نیازهای مردم برگزار می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ ا.ن./م.ا.
XS
SM
MD
LG