لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

دیوید شنکر: تهدید قابل توجه شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی در عراق


دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا
دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا

دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ماه گفته است٬ شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران همچنان تهدیدی «قابل توجه» برای نیروهای آمریکایی در عراق هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن را متهم کرد که در حال طراحی «حمله‌ای غافلگیرانه» علیه نیروها و دارایی‌های آمریکا هستند و تهران را تهدید کرد که هزینه‌ای سنگین پرداخت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که در یک ویدئو کنفرانس خبرنگاران صحبت می‌کرد، توضیح بیشتری در خصوص این تهدید ارائه نکرد ولی اظهار داشت: این (تهدید) همچنان قابل توجه است.

در حالی این دیوید شنکر این اظهارات را مطرح کرده است که روز دوشنبه چند راکت کاتیوشا به یک تاسیسات نفتی عراقی در جنوب بصره که شرکت نفتی آمریکایی هالیبرتون در آن فعالیت دارد اصابت کرد.

پلیس عراق می‌گوید، سه موشک کاتیوشا ساعت سه شب به وقت محلی، منطقه برجسیه در بصره اصابت کرد. ارتش عراق شمار موشک‌های شلیک شده را پنج فروند اعلام کرده‌ بود.

یک سکوی پرتاب موشک به همراه ۱۱ موشک پرتاب نشده هم در نزدیکی این منطقه نیز کشف شد.

منابع نفتی به رویترز گفتند که حمله موشکی تلفات جانی و مالی در پی نداشته و به تأسیسات نفتی آسیبی نزده‌است. برخی گزارش‌ها از زخمی شدن سه کارگر عراقی خبر داده‌اند.

روابط واشینگتن و تهران از سال‌های پس از انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷ با تنش و بحران همراه بوده است. اما سیزدهم دی پارسال که پهپادهای آمریکایی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق، را در فرودگاه بغداد و بر اساس فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا کشتند، تنش میان آمریکا با ایران در عراق وارد مرحله تازه‌ای از رویارویی شد.

در همین حال، رسانه‌های آمریکایی در هفته گذشته از آماده شدن نظامیان آن کشور برای مقابله با نیروهای شیعی متحد ایران در عراق و بررسی طرح‌هایی در وزارت دفاع آمریکا برای عملیات در هفته‌های پیش رو خبر داده‌ بودند.

در این گزارش‌ها تأکید شده است، «نابودی» کتائب حزب‌الله عراق، که بخش مهمی از نیروهای حشدالشعبی آن کشور است، در دستور کار پنتاگون قرار گرفته است.

از سوی دیگر، آمریکا روز ۱۱ فروردین سامانه‌ دفاع ضد هوایی پاتریوت را در اطراف پایگاه‌های ارتش عراق که نظامیان آمریکایی در آنها ساکن هستند مستقر کرده است.

مقامات آمریکایی و نظامیان عراقی گفته‌اند، یکی از سامانه‌ها برای دفاع از پایگاه عین‌الاسد و سامانه دیگر نیز در کنار پایگاه نیروهای آمریکایی در اربیل مستقر شده است.

XS
SM
MD
LG