لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

آغاز مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق بعد از ماه‌ها تنش


مصطفی الکاظمی
مصطفی الکاظمی

بعد از ماه‌ها تنش، به‌ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در عراق توسط پهپادهای آمریکایی، واشینگتن و بغداد ظهر روز پنج‌شنبه، ۲۲ خرداد، مذاکرات راهبردی خود را آغاز می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید اگرچه نخست‌وزیر جدید عراق روابط دوستانه‌ای با آمریکا دارد، انتظار کمی می‌رود که نتیجه‌ای چشمگیر از این مذاکرات حاصل شود.

این اولین مذاکرات راهبردی طی یک دهه گذشته میان آمریکا و عراق است که بر سرنوشت حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تمرکز دارد و روابط اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور را نیز در دستور کار دارد.

رابرت فورد، کارشناس اندیشکده خاورمیانه به خبرگزاری فرانسه گفته است حل کامل مشکلات در روابط دوجانبه میان واشینگتن و بغداد کار یک روز و دو روز نیست.

مقامات دو کشور می‌گویند روابط سیاسی‌شان در «سردترین» وضعیت طی سال‌های گذشته است.

کشته شدن قاسم سلیمانی به دست ارتش آمریکا در بغداد در ژانویه امسال باعث شد پارلمان عراق رای به خروج نیروهای خارجی از کشور دهد، موضوعی که با واکنش سخت کاخ سفید مواجه شد و عراق را تهدید به تحریم کرد.

این گزارش می‌گوید با این حال بعد از روی کار آمدن مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق در ماه گذشته که روابط خوبی با واشینگتن و هم‌پیمانانش دارد، از تنش‌ها کاسته شده است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که در دولت قبلی اطمینان و اعتمادی میان بغداد و واشینگتن نبود.


هم اکنون حدود پنج هزار نیروی آمریکایی در عراق برای مبارزه با داعش و تامین امنیت کشور حضور دارند. ایران و گروه‌های شیعه مورد حمایتش خواستار خروج آنها هستند.

در آستانه نشست هیئت عراقی و آمریکایی، گزارش‌ها از اصابت یک موشک کاتیوشا به منطقه سبز عراق خبر داده که سفارتخانه‌های خارجی از جمله آمریکا در آن حضور دارند. دوشنبه نیز حملات موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا انجام شد.

تاکنون چندین بار موشک‌هایی به سفارت آمریکا در منطقه سبز و برخی قرارگاه‌های نظامی آمریکایی شلیک شده و نیروهای آمریکایی نیز مواضع برخی نیروهای وابسته به ایران مانند کتائب حزب‌الله را هدف قرار داده‌اند.

یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته است در پیش‌نویس توافق استراتژیک، آمریکا کاهش نیروهای نظامی خود در عراق را گنجانده است، اما جزئیات این کاهش نیرو مشخص نیست.

از طرفی مذاکرات راهبردی روز پنج‌شنبه شامل روابط اقتصادی و فرهنگی نیز می‌شود که برای عراق بسیار حیاتی است و نیاز به کمک‌های آمریکا دارد.

عراق با افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا و بحران اقتصادی مواجه شده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که عراق در سال جاری با رشد اقتصادی منفی ۴.۷ درصدی، کسری بودجه ۳۹ میلیارد دلاری (معادل ۲۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی) مواجه شود و بدهی ناخالص دولت با جهشی تقریبا دو برابری به ۱۴۳ میلیارد دلار (معادل ۸۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی) اوج بگیرد.

طی روزهای گذشته شمار روزانه مبتلایان به کرونا در عراق به بالای هزار نفر رسیده و شمار فوتی‌های روزانه نیز افزایش چشمگیر نشان می‌دهد. تاکنون ۴۲۶ نفر در عراق از کرونا فوت کرده‌اند که بخش بزرگی از آنها طی دو هفته گذشته بوده است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG