لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

استقبال عراق از لغو ممنوعيت برگزاری مسابقات فوتبال در اين کشور از سوی فیفا


استادیوم نجف
استادیوم نجف

حيدر عبادی نخست‌وزير عراق از تصميم فيفا برای لغو ممنوعيت برگزاری مسابقات بين‌المللی فوتبال در ورزشگاه‌های اين کشور استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز حیدر العبادی ضمن تبريک به مردم و جامعه ورزشی عراق در بيانيه‌ای گفت لغو اين ممنوعيت نتيجه «امنيت و ثبات» در کشور است.

جيانی اينفانتينو، دبيرکل فيفا، روز جمعه ۲۵ اسفند در جلسه شورای رياست اين نهاد در شهر بوگوتا لغو ممنوعيت برگزاری مسابقات بين‌المللی فوتبال در ورزشگاه‌های سه شهر بصره، کربلا و اربيل را اعلام کرد.

او به خبرنگاران گفت: «تا جايی که به فيفا مربوط می‌شود اجازه داده خواهد شد که در اين سه شهر مسابقات بين‌المللی برگزار شود».

طی سال گذشته در چارچوب يک طرح آزمايشی در اين سه شهر مسابقات دوستانه‌ای برگزار شده است.

ولی فيفا هنوز تقاضای عراق برای برگزاری مسابقات بين‌المللی در شهر بغداد را تأييد نکرده و آقای اينفانتينو گفت پاسخ به اين تقاضا مستلزم بررسی‌های بيشتری است.

کنفدراسيون فوتبال آسيا نيز روز شنبه از اين تصميم فيفا استقبال کرد. شيخ سلمان بن ابراهيم آل خليفه در بيانيه‌ای گفت: «اين مقطع مهمی در شکل دادن به آينده فوتبال در عراق است.»

خبرگزاری رويترز می‌افزايد اوايل ماه جاری ميلادی دو مسابقه باشگاه‌های عراقی در چارچوب رقابت‌های باشگاهی آسيا به اميد رفع اين ممنوعيت و احتمال برگزاری آنها در عراق به تعويق افتاد. کنفدراسيون فوتبال آسيا در بيانيه‌ای اعلام کرد اين مسابقات ماه آوريل در شهرهای عراق برگزار خواهند شد.

از زمان اشغال کويت توسط عراق در سال ۱۹۹۰ ميزبانی مسابقات بين‌المللی در عراق ممنوع شد و فيفا دليل آن را نگرانی‌های امنيتی اعلام کرده بود.

اين ممنوعيت بعد از اشغال عراق توسط آمريکا که به سقوط رژيم صدام حسين منجر شد بر جای خود باقی ماند. ممنوعيت برای مدت کوتاهی برداشته شد ولی دوباره به خاطر آغاز جنگ با گروه داعش به اجرا گذاشته شد.

تيم ملی فوتبال عراق تاکنون مسابقات خانگی خود را در ايران، اردن و يا دوحه برگزار کرده است. با وجود این به عراق اجازه داده شده چندين مسابقه بين‌المللی دوستانه در آن کشور برگزار کند که يکی از آنها مسابقه نمايشی با تيم عربستان سعودی بود که روز ۲۸ فوريه در بصره انجام شد.

عراق در روز ۲۱ مارس در شهر بصره ميزبان يک رقابت دوستانه با شرکت تيم‌های سوريه و قطر خواهد بود.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG