لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

نچیروان بارزانی،‌ سخنان محسن رضایی را «کمدی» توصیف کرد


نچیروان بارزانی،‌ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق
نچیروان بارزانی،‌ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق

نخست‌وزیراقلیم کردستان عراق، سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی درباره تشکیل جلسه ای در اربیل برای سازماندهی تجمعات در ایران را «کمدی» خواند.

به گزارش تلویزیون کردی «روداو»، نچیروان بارزانی روز یکشنبه ۱۷ دی، گفت: «متهم کردن اربیل به دست داشتن در اعتراضات اخیر ایران، یک اتهام کمدی است و ما در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم».

او تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق تلاش می کند روابط خود با ایران را تقویت کند.

سفین دزی، سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان عراق، نیز اتهام نقش داشتن اربیل در تجمع‌های اعتراضی در ایران را «جعلی و دور از حقیقت» خواند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه۱۶ دی، گفته بود: «چند ماه پیش رئیس میز عملیات ویژه سیا در اربیل عراق با رئیس دفتر پسر صدام و هانی التلفا برادر زن صدام و همچنین نماینده‌ای از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند».

او گفته بود که «آنها تاریخ عملیات را اواخر آذرماه در نظر گرفتند تا با استفاده از فضای مجازی، کارشان را شروع و تا بهمن به زعم خود کار نظام را تمام کنند» و« اسم پروژه را استراتژی همگرایی نتیجه بخش گذاشتند».

سخنان محسن رضایی درباره حضور نزدیکان صدام حسین در اربیل در حالی ابراز شد که گروه‌های حاکم در کردستان عراق از جمله مخالفان صدام حسین بودند.

رژيم صدام حسين همچنین متهم به قتل عام ۱۸۲ هزار کرد عراقی بود.

پیش از این و ‌در روزهای گذشته نیز حسن روحانی و سایر مقام‌های دولتی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی بدون ارائه شواهدی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را به نقش داشتن در اعتراض‌های اخیر در ایران متهم کرده‌اند.

به طور معمول،‌ رهبر جمهوری سلامی و مقام های ایران «دشمن»‌ یا «دشمنان»‌ را متهم به دخالت در امور کشور می کنند.

در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اتهام‌های حسن روحانی را «دروغ و خنده‌دار» توصیف کرده‌ است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایران، شماری از مقام‌های دولت او و قانونگذاران ایالات متحده نیز از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کرده‌اند.

به درخواست آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۵ دی‌، برای بررسی ناآرامی‌های ایران تشکیل جلسه داد اما این جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این کشورهایی چون آمریکا، اسرائیل و بریتانیا را به نقش داشتن در برخی از تجمعات در اعتراض به حکومت جمهوری اسلامی متهم می‌کردند، در تجمع‌های اخیر نام عربستان سعودی نیز به فهرست کشورهایی که مقامات ایران از آنها نام می‌برند اضافه شده است.

در همین حال علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین، عربستان سعودی را به «دست‌داشتن» در اعتراضات گسترده اخیر در ایران متهم کرده و هشدار داده‌ است که «از ایران پاسخ مناسبی خواهند گرفت».

روابط دو کشور در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور د رتهران و مشهد رو به تیرگی گذاشت. ایران و عربستان سعودی یکدیگر را به دخالت در شماری از کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن متهم می‌کنند.

تلویزیون کردی «روداو»​ و خبرگزاری تسنیم/ا.م/ب.ک
XS
SM
MD
LG