لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

آزادی اعضای بازداشت شده گروه کتائب حزب‌الله عراق


گروه کتائب حزب‌الله در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. (عکس از آرشیو)
گروه کتائب حزب‌الله در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که اعضای بازداشت شده کتائب حزب‌الله، گروه شبه نظامی عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۹ تیرماه آزاد شدند.

شامگاه پنجشنبه گذشته نیروهای ضد تروریستی عراق با حمله به مقر «کتائب حزب‌الله»، در شهرک الدوره در جنوب بغداد، ۱۴ عضو این گروه را در ارتباط با راکت‌پراکنی‌ها علیه اهداف دولتی و امکان و پایگا‌ه‌های میزبان نیروهای آمریکایی، بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازداشت شدگان کمی پس از دستگیری تحویل حشد الشعبی داده شدند. حشد الشعبی مجموعه‌ای از گروه‌های شبه نظامی غالبا شیعه است که با نیروهای نظامی عراق همکاری می کند. گروه کتائب حزب‌الله با نام تیپ ۴۵ حشد الشعبی هم شناخته می‌شود.

در حالی رسانه‌ها خبر آزادی ۱۳ تن از بازداشت شدگان کتائب حزب الله را منتشر کرده‌اند، که خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های عراقی می‌گوید٬ یکی از اعضای این گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران همچنان در بازداشت بسر می‌برد.

جعفر حسینی، سخنگوی کتائب حزب الله گفته است، قاضی دادگاه به دلیل فقدان ادله کافی بازداشت‌شدگان را آزاد کرد.

سخنگوی کتائب حزب الله تاکید کرده است که این افراد اصلا نبایستی بازداشت می‌شدند.

جعفر حسینی در ادامه از دستور مصطفی الکاظمی٬ نخست وزیر عراق، برای بازداشت اعضای گروه کتائب حزب‌الله انتقاد کرده و گفته است که این گروه علیه نخست وزیر عراق شکایت خواهد کرد.

سخنگوی کتائب حزب الله گفته است، نخست وزیر عراق باید مجری قوانین باشد، نه این که به دنبال مطالبات شخصی خود باشد.

ابوعلی العسگری یک سخنگوی دیگر کتائب حزب‌الله هم گفت است که این گروه علیه مصطفی الکاظمی به دلیل «آدم ربایی» شکایت خواهد کرد.

در همین زمینه، یک مقام عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که ۱۳ نفر از ۱۴ بازداشت شده با قرار وثیقه آزاد شدند و اتهامات علیه این افراد همچنان پابرجاست.

این مقام عراقی گفته است، فردی که در بازداشت بسر می‌برد، کسی است شواهد و ادله غیر قابل انکاری علیه اش وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون نزدیک به ۳۶ حمله به منافع آمریکا در عراق علیه شماری از پایگاه های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی، سفارت ایالات متحده در بغداد انجام شده است و در این حملات سه تن از پرسنل آمریکایی، یک بریتانیایی و یک عراقی کشته شدند.

«کتائب حزب‌الله» در سال ۲۰۰۷ از ادغام چند دسته و هیأت مذهبی شیعی در شهر العماره در جنوب عراق پدید آمد و در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG