لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

رهبران گروه‌های سیاسی عراق در غیاب مقتدی صدر بر سر یک «نقشه راه» به توافق رسیدند


هواداران مقتدی صدر در جریان تحصن در محوطه پارلمان عراق در بحبوحه بحران سیاسی اخیر در بغداد
هواداران مقتدی صدر در جریان تحصن در محوطه پارلمان عراق در بحبوحه بحران سیاسی اخیر در بغداد

رهبران گروه‌های سیاسی عراق روز چهارشنبه ۲۶ مرداد در غیاب مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، گردهم آمدند و بر سر تهیه و آماده‌سازی یک «نقشه راه» با هدف «پایان دادن به انسداد سیاسی» در این کشور به توافق رسیدند.

آن‌ها همچنین مقتدی صدر را ترغیب کردند که به آن‌چه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، «گفت‌وگوی ملی» خوانده است، بپیوندد.

آقای کاظمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از نیروهای سیاسی خواسته بود تا در مقر نخست‌وزیری، نشستی را بر پایه «گفت‌وگوی عمیق ملی آغاز کنند».

صدور این بیانیه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که اعلام شد تظاهرات گسترده جریان صدر از سوی مقتدی صدر «تا اطلاع ثانوی» به تعویق افتاده است.

پس از مذاکرات روز چهارشنبه، دفتر آقای کاظمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پایان این نشست «توافق بر سر چندین موضوع حاصل شد» از جمله تعهد به یافتن راه‌حلی برای تداوم گفت‌وگو به منظور «ارائه یک نقشه راه قانونی و مبتنی‌بر قانون اساسی برای پایان دادن به بحران جاری».

این بیانیه بدون دعوت صریح و آشکار به برگزاری انتخابات زودهنگام یادآور شده است که «توسل مجدد به صندوق‌های رای از طریق انتخابات زودهنگام رویدادی بی‌سابقه در تاریخ دمکراسی‌ها نیست».

اکنون ده ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد و هنوز گروه‌ها و احزاب سیاسی به‌ویژه گروه‌های شیعی بر سر ایجاد ائتلاف و تشکیل دولت جدید به توافق نرسیده‌اند.

پس از انتخابات پارلمانی که به پیروزی نسبی جریان صدر منجر شد، چه زمانی که نمایندگان این جریان در پارلمان حضور داشتند، چه طی بیش از دو هفته گذشته که حامیان صدر در ساختمان پارلمان تحصن کردند، روند تشکیل دولت مسدود مانده است.

آقای صدر خواهان انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام است.

در همین حال، گروه‌های شیعه مورد حمایت حکومت ایران موسوم به «چارچوب هماهنگی» به عنوان قدرتمندترین رقیب جریان صدر، در روزهای اخیر «به شکل مشروط» با برگزاری انتخابات پیش از موعد موافقت کرده‌اند اما خواهان تشکیل «دولت انتقالی» پیش از رای‌گیری جدید شده‌اند.

چارچوب هماهنگی در مذاکرات روز چهارشنبه توسط نوری المالکی و حیدر العبادی، دو نخست‌وزیر سابق عراق، نمایندگی شد.

همچنین هادی العامری و فالح الفیاض، از فرماندهان ارشد «حشد الشعبی» که اکنون به عنوان بخشی از نیروهای ملی عراق به شمار می‌روند اما در گذشته در زمره گروه‌های شبه‌نظامی بودند، در نشست روز چهارشنبه حضور داشتند.

از سوی دیگر همزمان با آغاز این نشست، جناح صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این جریان در «گفت‌وگوی ملی» شرکت نخواهد کرد.

بن‌بست اخیر در تشکیل دولت جدید عراق طولانی‌ترین مورد از زمان سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به‌شمار می‌رود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر
XS
SM
MD
LG