لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

بازدید نخست‌وزیر عراق از محل اصابت موشک‌های سپاه پاسداران در اربیل


مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق

نخست‌وزیر عراق با سفر به اقلیم کردستان و دیدار با مقامات محلی، از محل اصابت موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل بازدید کرد.

مصطفی الکاظمی روز دوشنبه ۲۳ اسفند در سفر به اربیل مورد استقبال مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، قرار گرفت و سپس هر دو به اتفاق به محل اصابت موشک‌های سپاه رفتند.

یک مقام رسمی عراق که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که دیدار آقای الکاظمی از اربیل برای نشان دادن همبستگی دولت عراق با منطقه کردستان و اعلام حمایت از دولت نیمه خودمختار این منطقه بوده است.

این گزارش می‌گوید موشک‌های سپاه باعث خسارت به ساختمان یک شبکه تلویزیونی در اربیل شد اما کنسولگری آمریکا آسیب ندیده است.

روزنامه شفق عراق با انتشار تصاویری از دیدار آقای الکاظمی و بارزانی از مناطق مورد اصابت موشک‌ها گزارش داد که چند خانه مسکونی و ساختمان شبکه «کردستان ۲۴» آسیب دیده است.

ایران بامداد یکشنبه با ۱۲ فروند موشک بالستیک اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، را هدف قرار داد.

گزارش‌های منتشر شده در ساعات اولیه پس از این حمله حاکی از آن بود که ایران اماکن و نیروهای ایالات متحده و متحدان آن را هدف قرار داده است. سپاه پاسداران اما بعد ضمن پذیرش مسئولیت این اقدام گفت که این حمله در واکنش به کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده و به ادعای آن، «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» وابسته به اسرائیل هدف قرار گرفته است.

این در حالی است که دولت اقلیم کردستان بعد از دیدار آقای الکاظمی و بارزانی از محل اصابت موشک‌ها با انتشار بیانیه‌ای، ضمن «بی‌اساس» خواندن ادعای ایران، تصریح کرد که بازدیدها نشان داد این محل غیرنظامی است.

این بیانیه خواهان تشکیل یک کمیته بین‌المللی برای بازدید و تحقیقات پیرامون حمله موشکی ایران به این منطقه شد.

حمله یاد شده تلفات جانی در پی نداشت، اما واکنش تند دولت عراق و محکومیت شدید آمریکا را در پی داشت.

آقای کاظمی روز شنبه این حمله را «تهاجم به امنیت مردم عراق» خواند و آقای بارزانی در صفحه توئیتر خود آن را «حمله تروریستی و وحشیانه» توصیف کرد.

همچنین وزارت خارجه عراق در اعتراض به این حمله، سفیر ایران در بغداد را احضار کرد و یادداشت اعتراض‌آمیز دولت این کشور را تحویل وی داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز با محکوم کردن ایران گفت که این کشور مناطق مسکونی در اربیل را بدون هیچ توجیهی هدف قرار داده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز از آقای کاظمی و بارزانی خواست تا همبستگی خود را اعلام کرده و این حملات را محکوم کنند.

دفتر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در همین زمینه اعلام کرد که او در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تاکید کرده است که کشورش «نباید به عرصه‌ای برای تسویه حساب‌های خارجی تبدیل شود».

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، شفق، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG