لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

«یک کشته و ۱۲۵ زخمی» در درگیری بین پلیس عراق و طرفداران گروه‌های مورد حمایت ایران


بغداد روز جمعه صحنه درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی عراق و طرفداران گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران بود.
بغداد روز جمعه صحنه درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی عراق و طرفداران گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران بود.

منابع امنیتی و بیمارستانی عراق می‌گویند در درگیری بین نیروهای امنیتی عراق و طرفداران گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران روز جمعه در منطقه سبز امنیتی یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند.

وزارت بهداشت عراق اعلام کرده است، ۱۲۵ نفر در اعتراضات روز جمعه زخمی شدند که ۲۷ نفر آنها غیرنظامی و بقیه از نیروهای امنیتی بودند.

یک منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت٬ یک معترض که به شدت زخمی شده و در بیمارستان جان خود را از دست داده است.

پیشتر برخی از کانال‌های حامی ایران در پیام‌رسان تلگرام گفته بودند که پلیس به سوی معترضان گلوله‌های مستقیم شلیک کرده است.

یکی از رهبران گردان‌های حزب‌الله، یکی از جریان‌های اصلی حشد الشعبی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «دو تظاهرکننده کشته شدند».

رسانه‌های بین المللی پیشتر گزارش داده بودند٬ تظاهرکنندگان هوادار حشد الشعبی به سوی ماموران امنیتی بمب‌های آتش زا و سنگ پرتاب کردند و خیابان‌های منتهی به محدوده سبز را در سه نقطه مسدود کردند. نیروهای امنیتی در نهایت با شلیک هوایی توانستند معترضان را وادار به عقب نشینی کنند.

«محدوده سبز» شهر بغداد که به شدت تحت کنترل امنیتی قرار دارد محل ساختمان‌های مهم دولتی از جمله کمیسیون انتخابات عراق و سفارتخانه‌های خارجی از جمله سفارت آمریکاست.

میزان آرا احزاب وابسته به حشد الشعبی در انتخابات پارلمانی عراق که روز ۱۰ اکتبر برگزار شد به شدت کاهش یافته است و هواداران این گروه‌ها ادعا می‌کنند که در رای‌گيری تقلب شده است.

بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، ائتلاف فتح که دربرگیرنده گروه‌های شیعه وابسته به حشد الشعبی است فقط ۱۵ کرسی به دست آورده است در صورتی که در پارلمان قبلی با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف بود.

بر اساس همین نتایج، ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با یک برنامه ناسیونالیستی و انتقاد از ایران وارد انتخابات شد، با کسب بیش از ۷۰ کرسی بزرگترین نیروی سیاسی در پارلمان آینده عراق خواهد بود.

به گفته مقام امنیتی مورد اشاره، تظاهرکنندگان از هواداران گرو‌ههای شیعه «عصائب اهل الحق» و «گردان‌های حزب الله» بودند. هر دو گروه زیر چتر حشد الشعبی فعالیت می‌کنند.

«گردان‌های حزب الله» انتخابات پارلمانی ماه گذشته را بدترین انتخابات از زمان سقوط رژیم صدام حسین توصیف کرده است.

روز ۲۷ مهر نیز صدها نفر از هواداران حشد الشعبی تظاهرات مشابهی در اعتراض به نتایج انتخابات برگزار کردند.

گروه‌های شیعه و حشد الشعبی خواستار خروج تمامی نیروهای آمریکایی از خاک عراق هستند.

حدود دو هزار و پانصد نظامی آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» هنوز در عراق مستقرند.

شبه نظامیان حشد الشعبی در شکست گروه «خلافت اسلامی» نقش مهمی ایفا کردند و در این نبرد از حمایت نیروهای بین المللی به فرماندهی آمریکا برخوردار بودند. در سال‌های اخیر این گروه‌های شبه نظامی در ساختار ارتش و نیروهای انتظامی عراق ادغام شده‌اند.

اين گروه‌ها به دلیل محبوبیت ناشی از نقش مهم آنها در شکست گروه «خلافت اسلامی» در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ موفقیعت خوبی کسب کردند.

کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل کاهش محبوبیت در انتخابات اخیر مشارکت آنها در سرکوب اعتراضات مردمی اواخر سال ۲۰۱۹ و اتهامات مبنی بر قتل چندین فعال سیاسی و مدنی توسط گروه‌های زیر مجموعه حشد الشعبی است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG