لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

تجمع «ده‌ها هزار عراقی» در میدان تحریر بغداد در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی


یک زن عراقی در مراسم یادبود قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، و ابومهدی المهندس
یک زن عراقی در مراسم یادبود قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، و ابومهدی المهندس

با فرا رسیدن سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده گروه حشد الشعبی، «ده‌ها هزار عراقی» روز یک‌شنبه ۱۴ دی در بغداد تجمع کردند و علیه آمریکا شعار سر دادند.

این تجمع در شرایطی برگزار شد که تنها کمتر از سه هفته به پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا باقی مانده است و با وجود این، تنش‌ها بین ایران و آمریکا به شدت بالا گرفته است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بسیاری از تجمع‌‌کنندگان در میدان تحریر خواستار گرفتن انتقام از عاملان و آمران کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شدند.

تظاهرکنندگان روز یک‌شنبه با فراخوان مجموعه‌ای از گروه‌های شبه نظامی شیعه موسوم به «حشد الشعبی» در میدان تحریر در پایتخت عراق تجمع کردند.

گفته می‌شود که حکومت ایران در اغلب موارد، پشتیبانی و آموزش این گروه‌ها را بر عهده دارد.

شامگاه شنبه نیز، «هزاران عزادار» در بزرگراه منتهی به فرودگاه بغداد، محل کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، مراسم یادبودی برای آن‌ها برگزار کردند.

قاسم سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس و گروهی دیگر از نظامیان ایرانی و عراقی، ۱۳ دی‌ماه پارسال، در جریان حمله پهپادی ارتش ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

قاسم سلیمانی که به مغز متفکر برنامه نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی معروف است، از سوی واشینگتن به طراحی حملات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران متهم بود.

در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه با انتشار توئیتی به دونالد ترامپ هشدار داد تا در «دام» نقشه تحریک‌آمیز اسراییلی‌ها برای حمله به نیروهای آمریکایی و جنگ‌افروزی در منطقه نیفتد.

سفارت آمریکا در روز سی‌ام آذر در بغداد هدف حمله موشکی قرار گرفت و آقای ترامپ سوم دی ‌ماه اعلام کرد هر گونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

از سوی دیگر، یک مقام اسرائیلی روز یکشنبه ضمن رد سخنان اخیر وزیر خارجه ایران درباره «دسیسه» اسرائیل برای جنگ‌افروزی بین ایران و آمریکا، آن را «مهمل» خواند.

با توجه به برخی تحولات منطقه از جمله حمله یادشده به اماکن دیپلماتیک آمریکا در بغداد، پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی در خلیج فارس در روزهای اخیر و همچنین افزایش آمادگی نیروهای دریایی ایران در این منطقه، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برخورد نظامی بین دو کشور بالا گرفته است.

با استفاده از گزارش رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG