لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

تجمع صدها عراقی در شهرهای جنوبی در اعتراض به خاموشی‌های طولانی


صدها عراقی برای دومین هفته پیاپی روز جمعه ۱۸ تیرماه در چند شهر جنوبی و یک نیروگاه این کشور در اعتراض به قطع برق و خاموشی‌های طولانی دست به تجمع زدند.

گزارش‌ها حاکی است که تظاهرکنندگان با تجمع در محوطه بیرونی نیروگاه برق «الخیرات» در نزدیکی شهر کربلا خواستار وصل مجدد برق شدند.

جمعه گذشته نیز صدها تن از مردم در اعتراض به قطع پیاپی و طولانی‌مدت آب و برق همزمان با افزایش شدید دمای هوا در بغداد، پایتخت این کشور، تجمعاتی برگزار کردند. در بیشتر استان‌های جنوبی عراق که در روزهای اخیر دمای آن به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسیده، ساعات کار روزانه کاهش یافته است.

ماجد مهدی هفتوش، وزیر برق عراق، روز هشتم تیرماه، یک روز پیش از اعلام تهران مبنی‌بر توقف انتقال برق به کشور همسایه، به دلیل فشار شدید افکار عمومی در مورد کمبود برق در سراسر کشور استعفا داد.

بروز بی‌ثباتی پس از استعفای وزیر برق عراق و مسئله توقف انتقال برق از ایران، به شکل‌گیری اعتراضات تازه در این روزها دامن زده است.

وزارت برق عراق دلیل خاموشی‌های گسترده یک هفته اخیر در شهرهای جنوبی را ناشی از «حملاتی به خطوط انتقال برق» عنوان کرده است. سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه با تلویزیون دولتی عراق، جزئیاتی درباره این «حملات» ارائه نکرد اما گفت «کسانی تلاش دارند کشور را به آشوب و بی‌ثباتی بکشانند».

ایران که با کمبود ارز خارجی روبه‌رو است اخیرا بار دیگر دولت عراق را تحت فشار قرار داد تا بدهی‌های مربوط به خرید برق را پرداخت کند. برق و گاز وارداتی از ایران معمولا یک سوم نیاز عراق به برق را تامین می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG