لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

سپاه پاسداران در بحبوحه مذاکرات احیای برجام از دو پایگاه موشکی و پهپادی رونمایی کرد


 تصویر منتشر شده از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ رونمایی شد
تصویر منتشر شده از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ رونمایی شد

همزمان با سفر یک روزه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در راستای تلاش‌ها برای احیای برجام و رایزنی بر سر فعالیت‌ اتمی ایران، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تاکید بر «افزایش» توان موشکی جمهوری اسلامی مدعی شد تهران «قادر به شلیک همزمان ۶۰ پهپاد است».

امیرعلی حاجی‌زاده که روز شنبه، ۱۴ اسفندماه، در مراسم رونمایی از دو پایگاه زیرزمینی جدید «موشکی و پهپادی» سخن می‌گفت، افزود به دلیل بُرد زیاد این پهپادها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در به‌کار گیری آن‌ها «محدودیت هدف» ندارد.

این فرمانده سپاه همچنین مدعی شد که قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تا «هفت برابر» افزایش یافته و از مدت زمان آمادگی برای شلیک هم بسیار کاسته شده است.

این نخستین بار است که نیروی هوافضای سپاه از یک پایگاه پهپادی رونمایی می‌کند.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این دو پایگاه زیرزمینی در قالب تونلی در دل کوه‌های مرتفع ایران ساخته شده و محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی است.

یک مقام حزب جمهوری‌خواه آمریکا اخیرا هشدار داده بود که موفقیت تهران در پیشرفت موشکی و پرتاب ماهواره ممکن است تهدید پرتاب موشک قاره‌پیمای بالیستیک را متوجه آمریکا کند.

در همین راستا، شش عضو مجلس نمایندگان آمریکا، اواسط بهمن‌ماه امسال در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از او خواستند که با تمرکز بر توان موشکی جمهوری اسلامی ایران، آن را یک «تهدید جدی» به شمار آورد.

در نامه این نمایندگان آمده است که دولت آقای بایدن در نشان دادن واکنش مناسب به سلسله تحولات اخیر در روند پیشرفت برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ناتوان بوده و این در شرایطی است که توانمندی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ممکن است در آینده تهدیدی هم برای خاک آمریکا باشد.

اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پرتاب ماهواره و آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک و نیز اثرات منفی احتمالی آن بر امنیت ملی آمریکا، از دلایل نگرانی این نمایندگان برای امضای نامه به آقای بایدن عنوان شده است.

شش قانونگذار آمریکایی در نامه خود به جو بایدن نوشتند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین، شبکه‌هایی را که حامی برنامه‌های موشکی و نظامی ایران بود معمولا تحریم می‌کرد اما دولت کنونی آمریکا در این زمینه «عقب مانده است».

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که دیدگاه‌هایش در تعیین مسیر مذاکرات وین نقشی مهم دارد، به تازگی به صراحت گفت که موشک‌های ایران بخشی از مذاکرات فعلی نیست.

مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که تقویت توان موشکی و پهپادی نیروهای مسلح ایران برای پاسخگویی به نیازهای دفاعی است و به‌هیچ‌وجه جایی برای بحث در مذاکرات وین ندارد.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایسنا، تسنیم و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG