لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

ادعای گمراه‌کننده محمدرضا نقدی درباره هزینه ۱۷ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی در منطقه


محمدرضا نقدی

محمدرضا نقدی

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران

«جمهوری اسلامی در ۳۰ سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار برای همه فعالیت‌ها از جمله دیپلماسی، کار فرهنگی و دفاعی در منطقه هزینه کرده است»

گمراه‌کننده

درباره مجموع هزینه‌های جمهوری اسلامی در منطقه و کمک‌های مالی این حکومت به گروه‌های شبه‌نظامی حامی آن، رقم دقیقی در دست نیست. اما آیا ادعای محمدرضا نقدی درباره هزینه ۱۷ میلیارد دلاری حکومت ایران در منطقه طی سه دهه گذشته درست است؟

از جمله معدود اظهارنظرهای مقام‌های رسمی در جمهوری اسلامی درباره میزان هزینه‌های نظام در منطقه، اردیبهشت‌ماه گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، هزینه حضور حکومت ایران صرفا در کشور سوریه را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

جنگ داخلی در سوریه از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ یعنی حدود ۱۰ سال قبل آغاز شده و تنها همین رقم، بیش از ادعای نقدی درباره ۳۰ سال گذشته است.

برآوردهای کارشناسان و نهادهای بین‌المللی نیز ارقامی متفاوت از ادعای محمدرضا نقدی هستند. در یکی از قابل استنادترین آنها، استفان د میستورا، سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، خردادماه سال ۱۳۹۴ یعنی حدوداً چهار سال و نیم بعد از آغاز جنگ داخلی در سوریه، گفت که ایران سالانه ۶ میلیارد دلار برای حفظ حکومت بشار اسد در سوریه هزینه می‌کند؛ حالا پنج سال بعد از این تخمین، جمهوری اسلامی همچنان در سوریه حضور دارد و هزینه می‌کند. بر این اساس، هزینه‌های ایران، فقط طی یک دهه گذشته در سوریه بسیار فراتر از ادعای نقدی است؛ البته تحریم و کاهش درآمدهای نفتی و همچنین برجام و آزاد شدن میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه شده ایران نیز در میزان این هزینه‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است.

حتی یک محاسبه سرانگشتی درباره ادعاهای مطرح شده توسط گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز صحت ادعای محمدرضا نقدی را زیر سؤال می‌برد. از جمله، سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در تیرماه سال ۱۳۹۵ رسما اعلام کرد که «در خصوص بودجه حزب‌الله، درامد‌هایش، هزینه‌هایش، هرآنچه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌هایش همه از ایران دریافت می‌شود». این اظهارات هرگز توسط مقام‌های جمهوری اسلامی تکذیب نشد.

ناتان سیلز، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا در آبان‌ماه ۱۳۹۷ گفت که «ایران سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله کمک می‌کند». بیش از سه دهه از شکل‌گیری حزب‌الله لبنان می‌گذرد و تأمین هزینه‌های این گروه توسط جمهوری اسلامی در سی سال گذشته، به تنهایی، بیشتر از رقم ادعایی محمدرضا نقدی درباره مجموع حمایت‌های حکومت ایران از همه گروه‌های حامی آن است.

به دلیل فقدان شفافیت اقتصادی و همچنین تلاش سیستماتیک جمهوری اسلامی برای پنهان نگه داشتن مجموع هزینه‌های این حکومت در منطقه، نمی‌توان رقم دقیقی از این هزینه‌ها ارائه کرد. با این حال، محاسبات تقریبی نهادهای بین‌المللی، معدود اظهارات مقام‌های رسمی در جمهوری اسلامی و البته سخنان رهبران این گروه‌ها همچون حزب‌الله به روشنی نشان می‌دهد که ادعای محمدرضا نقدی «اشتباه‌برانگیز» است و او سعی می‌کند تا با ارائه آمار و اطلاعات گمراه‌کننده، افکار عمومی را به اشتباه محاسباتی دچار کند.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG