لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

سپاه پاسداران مسئولیت حمله موشکی به اربیل عراق را پذیرفت


ساختمان آسیب‌دیده از پرتاب ۱۲ موشک سپاه پاسداران به اربیل عراق، یک‌شنبه ۲۱ اسفند
ساختمان آسیب‌دیده از پرتاب ۱۲ موشک سپاه پاسداران به اربیل عراق، یک‌شنبه ۲۱ اسفند

سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی شامگاه یک‌شنبه، ۲۱ اسفند به اربیل عراق را پذیرفت.

در بیانیه سپاه آمده است که این حمله در واکنش به کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده و «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» وابسته به اسرائیل هدف حمله قرار گرفته است. در این بیانیه به جزئیات یا شواهدی درباره این مرکز و همچنین وابستگی آن به اسرائيل ارائه نشده است.

در جریان حمله موشکی دیشب، ۱۲ فروند موشک بالستیک به اربیل، مرکز منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق شلیک شد.

موشک‌های شلیک‌شده در نزدیکی کنسولگری ایالات متحده در اربیل فرود آمده و به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این حمله هیچ آمریکایی آسیب ندیده و هیچ آسیبی به تأسیسات آمریکایی در اربیل وارد نشده است.

درپی مخابره این خبر، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به نشریه نیوزویک گفت که پنتاگون «در حال بررسی حمله گزارش شده در نزدیکی اربیل» است، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۱۷ اسفند تایید کرد که در آخرین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، دو افسر سپاه کشته شده‌اند و پاسخ‌گویی به این حمله را «حق خود می‌داند.»

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، نیز دیروز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان، نوشت که تهران حق پاسخ به اقدامات اسرائيل را برای خود محفوظ می‌داند.

از سوی دیگر، روز گذشته برخی رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که ارتش اسرائیل سطح هوشیاری خود را برای رویارویی با انتقام احتمالی جمهوری اسلامی ایران و یا گروه حزب‌الله لبنان افزایش داده است.

بر اساس این گزارش‌ها، احتمال رخنه پهپادها، شلیک راکت‌ یا هر نوع اقدام دیگر که انتقام جمهوری اسلامی ایران یا حزب‌الله لبنان محسوب شود، لحاظ شده بود ولی اشاره‌ای به احتمال حمله به اربیل نشده بود.

با وجود تایید سپاه پاسداران، امروز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ایران گفته است که «موشک‌باران اربیل ارتباطی با ما ندارد».

محمود عباس‌زاده مشکینی به خبرگزاری دانشجو گفته است اگر ایران بخواهد انتقام بگیرد «بسیار جدی، سخت، آشکار و پشیمان‌کننده» خواهد بود و اسرائيل نمی‌تواند «هر اتفاقی که می‌افتد، گردن ایران بیندازد».

سخنگوی نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل نیز روز یکشنبه به نشریه نیوزویک گفت که «تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد این رویداد وجود ندارد.»

اسرائیل از زمان حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه برای کمک به بقای بشار اسد، حملات هوایی در سوریه را با هدف جلوگیری از «تثبیت نظامی ایران» آغاز کرد و آن را کماکان، ضمن هماهنگی با روسیه ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG