لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

معاون فرهنگی سپاه: مدل جدید براندازی با تکیه بر افراد فرودست، حاشیه‌‌نشین و بی‌سواد 


حسین نجات گفته باید «تاب‌آوری مردم» را بالا برد.
حسین نجات گفته باید «تاب‌آوری مردم» را بالا برد.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که رویکرد غرب جهت براندازی جمهوری اسلامی تغییر کرده و طبقات «فرودست، حاشیه‌نشین و بی‌سواد» به تکیه‌گاه جدید برای سرنگونی نظام تبدیل شده‌اند.

حسین نجات شامگاه چهارشنبه چهارم د‌ی‌ماه در «دوازدهمین همایش نخبگان عصر ستایشگری» در مشهد گفت: «مدل براندازی غرب در مقابل انقلاب اسلامی طی این ۴۰ سال تغییر کرده است و در این مدل جدید براندازی، تکیه بر افراد فرودست جامعه و کسانی است که محصول حاشیه‌نشینی و بی‌سوادی هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

معاون فرهنگی سپاه این موضوع را در ارتباط با اعتراضات آبان ماه سال جاری مطرح کرده است.

مقام‌های امنیتی و نظامی ایران می‌گویند، در اعتراضات اخیر «طبقه بالادست اقتصادی و طبقه متوسط نبودند» و « طبقه فرودست اقتصادی که معمولاً نقش محوری در سیاست ندارد» حضور داشتند.

این در حالی است که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی تاکنون مدعی بودند که هدف این حکومت حمایت از طبقات فرودست و مستضعفین است.

در همین زمینه، علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هم اوایل آذرماه و پس از اعتراضات اخیر در خصوص معنای «مستضعفین» گفته بود:« مستضعفین را بد معنا می‌کنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً -یعنی این چند سال اخیر باب شده- اقشار آسیب‌پذیر [معنا می‌کنند]، …این معنای است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ موجودی زمین خواهند بود.»

«تاثیر» شبکه های مجازی

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در این سخنرانی خود ضمن اشاره به اعتراضات «مربوط به قیمت بنزین، با طرح این سوال که جریان اخیر ریشه در چه داشت»، گفت: «آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند که با خروج از برجام، تحریم‌های بسیاری را می‌توانند اعمال کنند تا مردم خشمگین و ناراضی تحت تأثیر شبکه‌های مجازی وارد تظاهرات شوند.»

حسین نجات با اشاره به این که «غرب و آمریکا در حال فروپاشی است» تصریح کرده است: «دشمنی آمریکا با ما دشمنی دو تمدن است.»

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کرده است: «وظیفه ما بالا بردن تاب‌آوری مردم است.»

سه برابر شدن بهای بنزین آزاد در ۲۴ آبان امسال باعث اعتراضات گسترده‌ای در یکصد شهر ایران شد. نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر نسبت به ابعاد سرکوب شدید و شمار کشته‌شدگان این اعتراضات ابراز نگرانی کرده‌اند.

در حالی که چهل روز از این اعتراض‌ها می‌گذرد، مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی از اعلام آمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها خودداری می‌کنند و ارقام اعلام شده توسط نهادهای مدافع حقوق بشر را تکذیب می‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز دوم دی‌ماه در گزارشی تعداد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

طبق این گزارش، دستکم ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و تعدادی از نیروهای امنیتی در بین کشته‌شدگان هستند. مقام‌های جمهوری اسلامی این گزارش را رد کرده‌اند.

با استفاده از ایرنا، مهر و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG