لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

ایرنا خبر انتصاب پسر حسین همدانی به ریاست هیئت مدیره بانک کشاورزی را تأیید کرد


وهب متقی‌نیا، فرزند حسین همدانی، در گفت‌وگو با فابانیوز در آذرماه ۱۴۰۰
وهب متقی‌نیا، فرزند حسین همدانی، در گفت‌وگو با فابانیوز در آذرماه ۱۴۰۰

پس از افشای تغییر نام و انتصاب پسر حسین همدانی، از فرماندهان سرکوب اعتراض‌های مردمی، به ریاست هیئت مدیره بانک کشاورزی در فضای مجازی، خبرگزاری ایرنا در گزارشی این تفاوت اسمی و همچنین خبر این انتصاب را تأیید کرد.

ایرنا روز دوشنبه هفتم شهریور در گزارشی نوشت که وهب متقی‌نیا فرزند حسین همدانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است که در سوریه کشته شد و تفاوت نام‌ خانوادگی او با نام ‌خانوادگی پدرش صحت دارد.

این خبرگزاری زمان این تغییر نام خانوادگی را پیش از کشته شدن حسین همدانی ادعا کرده، اما در توضیح این‌که چرا نام خانوادگی این دو متفاوت است، توضیحات ضدونقیضی داده است.

در گزارش ایرنا همچنین به اظهارات اکرم متقی‌نیا، خواهر حسین همدانی، اشاره شده که او نیز نام خانوادگی‌اش متفاوت است.

حضور متقی‌نیا در یک برنامه تلوزیونی در مورد پدرش حسین همدانی
حضور متقی‌نیا در یک برنامه تلوزیونی در مورد پدرش حسین همدانی

اکرم متقی‌نیا به روزنامه کیهان گفته است نام خانوادگی‌شان پس از انقلاب از «شادکوهی» به «متقی‌نیا» تغییر داده شد اما نیروهای سپاه پاسداران، در زمان جنگ ایران و عراق، برادرش را «همدانی» خطاب می‌کردند و همین باعث شد تا این فرمانده سپاه نام فامیلش را یک بار دیگر از متقی‌نیا به همدانی تغییر دهد اما اعضای دیگر خانواده همان متقی‌نیا ماندند.

از سوی دیگر ایرنا، به اظهارات حمید حسام، زندگی‌نامه‌نویس حکومتی و نویسنده کتاب زندگی حسین همدانی اشاره کرده که مدعی است همدانی نام‌خانوادگی فرزندان خود را تغییر داده بود.

ایرنا همچنین از انتصاب وهب متقی‌نیا، پسر حسین همدانی، به عضویت و سپس ریاست هیئت مدیره بانک کشاورزی در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، متقی‌نیا ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰ با حکم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، به عضویت این هیئت و کمتر از دو ماه بعد، در ششم بهمن‌، به ریاست هیئت مدیره این بانک منصوب شده است.

ایرنا با اشاره به انتصاب فریدون بهبهانی به‌عنوان سرپرست جدید بانک کشاورزی در روز شنبه ۲۹ مرداد، اضافه کرده است که جنجالی شدن تغییر نام و انتصاب پسر همدانی به ریاست هیئت مدیره بانک در آستانه انتصاب سرپرست بانک انجام شد.

این خبرگزاری دولتی نوشت: «این احتمال وجود دارد که وی [پسر همدانی] گزینه مدیریت بانک بوده اما بروز این حواشی، مانع انتصاب وی به سمت سرپرست بانک کشاورزی شده است».

ایرنا همچنین تأیید کرد که پسر همدانی تا زمان کشته شدن پدرش «کارمند گمنام یک شعبه بانک» بوده و بلافاصله پس از آغاز دولت ابراهیم رئیسی در مرداد سال گذشته، در ابتدا معاون اعتباری و عضو هیئت عامل بانک کشاورزی و در ادامه نیز عضو و رئیس هیئت مدیره بانک کشاورزی شد.

این گزارش ایرنا ساعاتی پس از انتشار از خروجی این خبرگزاری حذف شد و پس از مدتی دوباره در دسترس قرار گرفت.

جنجال بر سر تغییر نام و انتصاب پسر حسین همدانی در حالی است که به‌تازگی میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که همچنان در حصر خانگی به سر می‌برد، در ژیامی مکتوب، علیه حسین همدانی هم که در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ نقش داشت، موضع گرفت.

او همدانی را به «استخدام اوباش بدسیرت برای قمه‌کش کردن جوانان مردم» متهم کرد و نوشت: «سزای آن سردار بی‌افتخاری که به این جنایت اعتراف و مباهات کرد چه بود، جز آن‌که جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شود.»

پس از این انتشار این پیام، مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه فرماندهان سپاه پاسداران علیه موسوی موضع گرفتند.

حسین همدانی که در دوران سرکوب جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و روز عاشورای آن سال، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران را بر عهده داشت، پس از آن در ۱۶ مهر ۹۴ در حلب سوریه کشته شد.

در سال ۱۳۹۴ محمدعلی جعفری، فرمانده کل وقت سپاه پاسداران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات حسین همدانی، از او به عنوان «جمع‌کننده فتنه ۸۸» نام برد.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه ششم مهر از تولید شش فیلم سینمایی با موضوع شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، از جمله فیلمی با عنوان «مؤمن» درباره حسین همدانی، خبر داد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا؛ م.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG