لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

پافشاری خبرگزاری دولت بر مسئله «دستکاری در بودجه» در عین عذرخواهی


خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه، ۹ اردیبهشت، در عین حذف جداول مربوط به جزئیات اسناد «دستکاری» در بودجه سال ۱۴۰۰، و عذرخواهی از مخاطبان، همزمان این پرسش را مطرح کرد که چرا یکصد نماینده هنوز به این موضوع اعتراض دارند.

در حالی که انتشار این جدول در خبرگزاری دولتی ایرنا جنجال‌های بسیاری را در فضای سیاسی ایران ایجاد کرده، این خبرگزاری روز پنج‌شنبه ادعا کرد که خبرنگاری که این جداول را تهیه کرده، در «نگارش عناوین» آنها «بی‌دقتی» به خرج داده است.

ایرنا اضافه کرد که این جداول در عین حال، نه به «تائید مسئولان ارشد خبری» این خبرگزاری رسیده است و نه به تائید «سازمان برنامه و بودجه یا معاونت امور مجلس ریاست جمهوری».

خبرگزاری وابسته به دولت به همین دلیل از مخاطبان ایرنا عذرخواهی کرده و مطلب را از کلیه خروجی‌های خبرگزاری حذف کرده است.

با این حال ایرنا در همین گزارش تاکید می‌کند: «اصل پرسش نمایندگان و افکار عمومی در باره ماهیت تغییرات همچنان به قوت خود باقی است و مجلس هنوز توضیح نداده که اگر این جداول حاصل مصوبات کمیسیون تلفیق و آرای صحن علنی است، چرا بیش از یکصد نماینده به آن اعتراض دارند؟»

ایرنا همچنین می‌پرسد که چرا مجلس «به ابهامات مطرح شده مبنی بر تغییرات در جداول که از سوی دولت و نمایندگان مجلس مطرح شده است، هیچ پاسخ روشنی ارائه نمی‌دهد؟»

جنجال بر سر این جداول پس از آن بالا گرفت که خبرگزاری ایرنا جزئیات دستکاری «بی‌سابقه» کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس در اعداد و ارقام تصویبی مجلس برای بودجه سال جدید را منتشر کرد که بدون اطلاع دولت و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس انجام شده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، در حالی که کمیسیون تلفیق، بودجه برخی نهادهای دولتی را به‌طور کلی حذف کرده و برای نمونه، اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه نیز در این دستکاری‌ها خط خورده، اعتبارات سازمان بسیج دوبرابر شده است.

با این حال خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، در واکنش، جدول منتشرشده در خبرگزاری ایرنا را «جعلی» خوانده و این اتهام را مطرح کرد که جدول با هدف «اتهام‌زنی» به مجلس منتشر شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس مدعی شده بود که این جدول در حقیقت، «اعداد و ارقام لایحه دولت است که از آن به عنوان ابلاغ شده به دولت یاد شده است.»

خبرگزاری‌های دیگری نظیر مهر نیز جداول منتشرشده از سوی ایرنا را «دروغ و جعل» نامیده بودند.

این در حالی است که احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و مدیر سازمان دیدبان شفافیت، روز پنج‌شنبه دستکاری در بودجه سال ۱۴۰۰ را تلویحا تایید کرده و دست زدن به این اقدام در جهت «منافع فردی» یا «منافع اشخاص حقیقی و حقوقی خاص» را «خیانت» دانسته است.

نخستین ‌بار علی خضریان، نماینده مجلس، در توئیتی که ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق منتشر شد، درباره «دستکاری» در بودجه سال جاری هشدار داد.

وی در این توئیت نوشته بود: «متاسفانه بررسی جداول بودجه ۱۴۰۰ حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رای‌گیری لایحه بودجه در صحن مجلس با اطلاع و تایید جنابتان می‌باشد.»

آقای خضریان افزوده بود: «لذا با توجه به رانت ایجاد شده برای عده‌ای خاص و تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشد، با هدف جلوگیری یک رانت بزرگ که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد، این تخلف را پیگیری خواهم کرد.»

در همین حال، یکصد نماینده هم در ارتباط با این دستکاری‌ها در بودجه، نامه‌ای به رئیس مجلس نوشته‌اند و با «گسترده» خواندن میزان تغییرات ارقام، این اقدام آقای قالیباف را «رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر» عنوان کردند.

مشخص نیست چرا خبرگزاری ایرنا به حذف این مطلب دست زده و در عین حال به شکل غیرمستقیم بر درستی آن تاکید کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، مهر، خانه ملت و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG