لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

«درخواست سناتور آمریکایی» برای مذاکره با ظریف به نمایندگی از ترامپ


پولیتیکو میگوید سناتور رند پال روز شنبه با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده است (عکس از آرشیو)
پولیتیکو میگوید سناتور رند پال روز شنبه با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده است (عکس از آرشیو)

پولیتیکو چهارشنبه ۲۶ تیرماه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا به او اجازه دهد به نمایندگی از کاخ‌ سفید با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کند.

چهار منبع مطلع به وب سایت پولیتیکو گفته‌اند، رند پل شنبه گذشته با دونالد ترامپ دیدار و این موضوع را مطرح کرده است.

طبق این گزارش، این سناتور آمریکایی پیشنهاد کرده است تا از جانب کاخ سفید با محمد جواد ظریف که هم اکنون در نیویورک است دیدار و مذاکره کند.

هدف چنین مذاکراتی آغاز دور تازه ای از گفت وگو با ایران و همچنین کاهش تنش با جمهوری اسلامی اعلام شده است.

سناتور رند پال از موافقان توافق هسته‌ای با ایران است و پیشتر مخالفت خود را با بکارگیری گزینه نظامی درقبال ایران بیان کرده است.

این منابع به پولیتیکو گفته‌اند، دونالد ترامپ با درخواست این سناتور از ایالت کنتاکی موافقت کرده است. هرچند برخی از مقامات آمریکایی معتقدند چنین اقدامی به رویکرد «فشار حداکثری» رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران صدمه خواهد زد.

هنوز مشخص نیست که سناتور آمریکایی با محمد جواد ظریف در نیویورک دیدار خواهد کرد یا نه.

پولیتیکو می‌گوید، رند پل و دفتر وی به تماس‌های مکرر این رسانه پاسخ نداده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که حرف آخر را در سیاست‌های حکومت ایران می‌زند، پیشتر گفته بود که مذاکره با آمریکا «سم» و مذاکره با دولت دونالد ترامپ، «سم مضاعف است».

پولیتیکو می‌گوید، رند پل، همراه سناتور لیندسی گراهام و سناتور دیوید پردو روز شنبه با رئيس جمهوری آمریکا در باشگاه شخصی وی در استرلینگ، ویرجینیا گلف بازی کرده‌اند.

در ماه های اخیر تنش بین ایران و آمریکا بالا گرفته است و شماری از کشورها تلاش‌هایی را برای پا در میانی میان دو کشور انجام دادند. از جمله نخست وزیر ژاپن که با سفر به تهران با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تلاش‌هایی را برای کاهش تنش بین تهران و واشینگتن انجام داده است. مشاور آقای مکرون در دو ماه اخیر دو بار به تهران سفر کرده است.

اما محمد جواد ظریف روز گذشته گفت، درهای مذاکره میان ایران و آمریکا باز است، اما اول باید تحریم‌هایی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر ایران وضع شده، پایان یابد.

دولت آمریکا خواستار تغییر سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی و توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران است.

با استفاده از پولیتیکو و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG