لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

«حکومت اسلامی» مدعی انجام حملات مرگبار در فیلیپین و نیجریه شد


حمله به یک کلیسای کاتولیک در جنوب فیلیپین ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت
حمله به یک کلیسای کاتولیک در جنوب فیلیپین ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

گروه موسوم به حکومت اسلامی مدعی شده‌است که شاخه‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به این گروه حملات مرگبار دو روز پیش در فیلیپین و نیجریه را انجام داده‌اند.

گروه موسوم به حکومت اسلامی روز هفتم بهمن ماه مدعی شد حملات روز یک شنبه به کلیسایی در جزیره جولو در جنوب فیلیپین توسط دو مهاجم انتحاری وابسته به داعش انجام شده‌است.

در پی انفجار دو بمب در مراسم روز یک‌شنبه در کلیسایی در جنوب فیلیپین دست‌کم ۲۱ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر زخمی شده‌اند.

جزیره «جولو» بخشی از «ناحیه خودمختار مسلمانان مندناو» در جنوب فیلیپین است و پیش‌تر نیز صحنه حملات و خشونت‌هایی از سوی گروه «ابوسیاف» بود.

رهبر گروه ابوسیاف، پنج سال پیش اعلام کرده بود که با گروه موسوم به حکومت اسلامی بیعت کرده‌است.

فیلیپین کشوری‌ست با اکثریت باورمند به کلیسای کاتولیک، اما اکثریت در برخی مناطق جنوبی این کشور با مسلمانان است. مسلمانان در مجموع ۱۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

حمله دیگری که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته‌است، حمله علیه نیروهای امنیتی نیجریه در روستای لوگومانی در نیجریه است. گروه موسوم به حکومت اسلامی مدعی شده ۳۰ سرباز نیجریه را در این حمله کشته‌است.

با این حال سخنگوی ارتش نیجریه می‌گوید حمله به سربازان در لوگومانی دفع شده‌است و در جریان آن نیز تنها هشت سرباز زخمی شده‌اند که وضعیت هیچ‌یک از آن‌ها وخیم نیست.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی در غرب آفریقا» که از «بوکو حرام» منشعب شده، در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت و طی چند ماه اخیر مسئولیت چندین حمله در شمال‌شرقی نیجریه را برعهده گرفته‌است.

نیجریه، در کنار سوریه و عراق، و نیز سومالی، پاکستان، جمهوری آفریقای مرکزی و هند، در میان ده کشوری‌ست که بیشترین قربانیان ناشی از حملات تروریستی در آن‌ها ثبت می‌شود.

گزارش موسوم به «شاخص جهانی تروریسم» در سال گذشته میلادی نشان می‌داد که مرگ‌ومیر ناشی از تروریسم در سطح جهان در سال ۲۰۱۷، تا ۲۷ درصد کاهش یافته‌ است.

خبرگزاری فرانسه، رویترز، اسوشیتدپرس، شاخص جهانی تروریسم|ت
XS
SM
MD
LG