لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

کشف گورهای دست‌جمعی تازه در عراق دربرگیرنده «صدها جسد از قربانیان داعش»


گورهای دست‌جمعی در جنوب غربی حویجه پیدا شده‌اند
گورهای دست‌جمعی در جنوب غربی حویجه پیدا شده‌اند

بنا بر گزارش‌ها از عراق، در یکی از پایگاه‌های ارتش آن کشور که از گروه موسوم به حکومت اسلامی بازپس‌گرفته‌ شده، «صدها جسد» یافت شده‌ که به‌نظر می‌رسد جملگی قربانیان داعش هستند.

رکان سعید، فرماندار موقت کرکوک گفته‌است در پایگاه البکاره، نزدیک حویجه، دست‌کم ۴۰۰ جسد پیدا شده‌است. حویجه در ۲۴۰ کیلومتری شمال بغداد، در استان کرکوک قرار دارد.

به گزارش وب‌سایت ایراکی‌نیوز، آقای سعید از دولت عراق و سازمان ملل خواسته‌است تا در مورد گورهای دست‌جمعی تحقیقاتی انجام داده و هویت قربانیان را مشخص کنند.

گفته شده برخی از پیکرها لباس‌های معمولی و برخی یونیفورم بر تن دارند.

دو هفته پیش از این نیز نیروهای ارتش عراق یک گور دست‌جمعی دیگر در همین منطقه پیدا کرده بودند که جسد پنجاه تن از نظامیان و نیروهای پلیس را در بر می‌گرفت.

کمیسیون ارشد حقوق بشر عراق در رابطه با گورهای دست‌جمعی که یکی پس از دیگری کشف می‌شوند، انتقال پیکر قربانیان، انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای و تشخیص هویت قربانیان، خواستار کمک بین‌المللی شده‌است.

نیروهای مسلح عراق، عملیات برای بازپس‌گیری شهر حویجه و مناطق اطراف آن را اوایل پاییز آغاز کرده و در ۱۳ مهر ماه نیز از پایان بخش قابل‌توجهی از عملیات خبر داده بودند.

حویجه آخرین سنگر اصلی نفرات گروه داعش در شمال عراق محسوب می‌شد. این شهر در عین حال از آن‌جهت مهم است، که نزدیک شهر نفتی کرکوک -در آن زمان مورد ادعای ارضی اقلیم خودمختار کردستان- قرار دارد.

پیش‌مرگه‌های کرد عراق در نهایت از کرکوک عقب نشستند.

داعش در جریان پیش‌روی‌های گسترده‌ای که چهار سال پیش آغاز کرده بود، بخش‌هایی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورد.

XS
SM
MD
LG