لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

«جهاد اسلامی فلسطین» به عنوان «شرکتی تحت مالکیت جمهوری اسلامی»


از دیدارهای زیاد نخاله، رهبر شبه‌نظامیان جهاد اسلامی، با رهبر جمهوری اسلامی
از دیدارهای زیاد نخاله، رهبر شبه‌نظامیان جهاد اسلامی، با رهبر جمهوری اسلامی

جنگ سه‌روزه اخیر میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطین در حالی به پایان رسید که در روزهای اخیر مقام‌ها، کارشناسان نظامی و امنیتی و همچنین رسانه‌های اسرائیلی بر نزدیک‌تر و عمیق‌تر شدن روابط این گروه شبه‌نظامی با جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند.

روزنامه جزوزالم پست در مقاله‌ای تحلیلی به «دست بدخواه ایران در پشت صحنه» حملات اخیر جهاد اسلامی علیه اسرائیل پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به سفر هفته گذشته زیاد نخاله، رهبر شبه‌نظامیان جهاد اسلامی به تهران نوشت که تصاویر منتشر شده از این سفر تا حد زیادی به توضیح وقایع اخیر در جنوب اسرائیل کمک می‌کند.

زیاد نخاله از روز سه‌شنبه هفته گذشته در تهران دیدارهایی را با مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران انجام داد.

خبر و تصاویر دیدار رودرروی زیاد نخاله با حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه و پس از آغاز عملیات «سپیده‌دم» ارتش اسرائیل علیه جهاد اسلامی منتشر شد.

سلامی در این دیدار به رهبر جهاد اسلامی گفت: «ما در این راه تا انتها با شما هستیم و فلسطین و فلسطینی‌ها بدانند که تنها نیستند.»

جروزالم پست تأکید کرد که اسرائیلی‌ها تصویر این دیدارها و همچنین چنین اظهاراتی را اتفاقی و بدون دلیل ندانسته‌اند.

همچنین یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از صدور فرمان عملیات «سپیده‌دم»، در اولین اظهارنظر عمومی‌اش در روز جمعه به سفر نخاله به تهران اشاره کرد و گفت: «جهاد اسلامی یک نیروی نیابتی ایران است که می‌خواهد کشور اسرائیل را نابود کند و اسرائیلی‌های بی‌گناه را بکشد.»

پیش از آن نیز، طی هفته‌های اخیر که حملات هوایی از غزه به اسرائیل به صورت پراکنده وجود داشت، کارشناسان امنیتی اسرائیلی گفته بودند که سازمان جهاد اسلامی فلسطین که «از ایران دستور می‌گیرد»، عامل این تحرکات است.

جهاد اسلامی به شکل سازمانی است که به قاچاق سلاح پرداخته و تاکنون مسئولیت چندین حمله انتحاری علیه شهروندان اسرائیلی‌ها را برعهده گرفته و به‌ویژه هدایت یک حمله انتحاری علیه اتوبوسی در مسیر تل‌آویو به بیت‌المقدس را در سال ۱۹۸۹ برعهده داشت که طی آن ۱۶ نفر کشته شدند.

گروه جهاد اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، آمریکا، کانادا و چندین کشور و نهاد بین‌المللی دیگر قرار دارد.

اما جروزالم پست تأکید می‌کند که جهاد اسلامی که در سال ۱۹۸۱ موسسانش با الهام از روح‌الله خمینی و انقلاب ایران آن را تأسیس کردند، اکنون به یک شرکت تابعه و تحت مالکیت کامل جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

این روزنامه اسرائیلی می‌نویسد: «در حالی که ایران و جهاد اسلامی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در مورد کارزار عربستان سعودی علیه حوثی‌های یمن اختلاف جزئی داشتد، اما امروز جهاد اسلامی برای ایران در غزه، همان چیزی است که حزب‌الله برای جمهوری اسلامی در لبنان و حوثی‌ها برای جمهوری اسلامی در یمن هستند.»

در حالی که جمهوری اسلامی از حماس، دیگر گروه شبه‌نظامی فلسطینی نیز حمایت می‌کند، جروزالم پست تأکید می‌کند که «ایران از حماس پشتیبانی می‌کند اما جهاد اسلامی را کنترل می‌کند. در این‌جا تفاوتی وجود دارد.»

به نوشته این روزنامه برای درک رفتار این گروه شبه‌نظامی در هفته گذشته، باید منافع جمهوری اسلامی را درک کرد و این منافع هم چیزی نیست جز این که اسرائیل «تا حد ممکن» آزار داده شود.

جروزالم پست با اشاره به حملات دقیق اسرائیل و کشتن فرماندهان جهاد اسلامی در غزه، به دستاورهای مهم اسرائیل در جنگ اخیر با جهاد اسلامی پرداخت و نوشت که این جنگ توانایی‌های فنی و اطلاعاتی اسرائیل را برجسته کرد.

با این حال، این روزنامه اضافه کرد که «اورشلیم شگفت‌زده هم شد.»

یکی از این موارد «شگفتی‌آور» برای اسرائیل، به نوشته جروزالم پست، اطلاعاتی بود که از نیت جهاد اسلامی پس از بازداشت بسام سعدی، از فرماندهان جهاد اسلامی در کرانه باختری، برای شلیک موشک‌های ضدتانک به اهداف اسرائیل در نزدیکی مرز غزه حکایت داشت.

این قصد جهاد اسلامی در حالی بود که به نوشته این روزنامه اسرائیلی، پیشتر این گروه شبه‌نظامی فقط تهدیدهایی را مطرح می‌کرد و حتی ممکن بود موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کند که یا رهگیری می‌شدند یا بی‌ضرر در مزارع فرود می‌آمدند و در نهایت پس از چند ساعت وضعیت به حالت عادی بازمی‌گشت.

جروزالم پست می‌نویسد: «جهاد اسلامی آن طور که انتظار می‌رفت پاسخ نداد، زیرا به نفع ایران نبود که این کار را انجام دهد. تهران علاقه دارد وضعیت جنوب [اسرائیل] را پرتنش نگاه دارد و علاقه‌ای به آرام کردن اوضاع ندارد.»

همزمان با این گزارش تحلیلی جروزالم پست، وب‌سایت شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا نیز روز یک‌شنبه ۱۶ مرداد به نقل از کارشناسان ارشد نظامی نوشت که پشت پرتاب بیش از ششصد موشک توسط جهاد اسلامی علیه اسرائیل، «جمهوری اسلامی است.»

امیر آویوی، معاون پیشین فرمانده لشکر غزه نیروهای دفاعی اسرائیل به فاکس‌نیوز گفت احتمال این که جمهوری اسلامی دستور حملات جهاد اسلامی را داده باشد یا این حملات از سوی ایران حمایت شود کم نیست.

همچنین ریچارد کمپ که فرماندهی نیروهای انگلیسی در افغانستان را برعهده داشت، به فاکس نیوز گفت: «در حالی که مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه داشت، رهبر جهاد اسلامی با رئیس‌جمهور ایران، فرمانده سپاه و سایر مقام‌ها در تهران دیدار می‌کرد و دستور حملات تروریستی علیه اسرائیل را می‌گرفت.»

او افزود: «جهاد اسلامی نیروی نیابتی ایران است با صدها میلیون دلار ایران تأمین مالی می‌شود. غرب به جای بحث دربارهٔ رفع تحریم‌ها و عادی‌سازی با ایران، باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا جریان پول به سمت همه تروریست‌های نیابتی ایران قطع شود.»

جهاد اسلامی فلسطین که اسرائیل می‌گوید حملات جدید خود در غزه را علیه این گروه انجام داده است، یک گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران است که در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و متعهد به مقاومت مسلحانه علیه دولت یهودی است.

جهاد اسلامی فلسطین که در ابتدا توسط دانشجویان «دانشگاه اسلامی غزه» ایجاد شد، به عنوان یک سازمان همراستا با حماس، گروه اسلام‌گرایی که از سال ۲۰۰۷ کنترل مناطق فلسطین‌نشین را در دست دارد، به‌شمار می‌آید.

ریشه هر دو گروه به اِخوان المسلمین بازمی‌گردد، جنبشی اسلام‌گرا که قرن گذشته در مصر تأسیس شد.

جهاد اسلامی در حالی که اساساً در غزه مستقر است، در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل نیز حضور پررنگی دارد.

XS
SM
MD
LG