لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

اسرائیل: ایران در حال اخاذی هسته‌ای است، مذاکرات را متوقف کنید


نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل

در حالی که مذاکرات وین میان ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام وارد چهارمین روز خود شده، نفتالی بنت، نخست ‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه از قدرت‌های حاضر در مذاکرات خواست که «بدون فوت وقت» گفت‌وگوها را متوقف کنند.

آقای بنت روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر، با اشاره به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت فردو در اطراف شهر قم گفت که ایران «با تاکتیک مذاکرات» مشغول «اخاذی هسته‌ای» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بنت درخواست توقف مذاکرات را در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مطرح کرده و گفته است که به جای آن، باید اقدامات سخت‌گیرانه علیه ایران اعمال شود.

دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل به واکنش آقای بلینکن به این خواسته اشاره نکرده است.

آمریکا در مذاکرات وین که از روز دوشنبه، هشتم آذرماه، پس از حدود شش ماه وقفه در وین ازسرگرفته شده، حضور غیرمستقیم دارد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، همزمان با آغاز مذاکرات وین، با سفر به لندن و پاریس و دیدار با بوریس جانسون، نخست ‌وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه، بر لزوم سخت‌گیری شدید در قبال ایران و خودداری از رفع هرگونه تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد.

بریتانیا و فرانسه ضمن ابراز همبستگی با اسرائیل، به خواسته این کشور برای توقف مذاکرات وین یا خودداری از رفع تحریم‌ها پاسخ صریحی نداده‌اند.

با این حال، اسرائیل کماکان اهداف خود را دنبال می‌کند. رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که بنی گانتز، وزیر دفاع، در روزهای آتی دوباره به واشینگتن می‌رود تا در دیدار با مقامات آمریکا، بر موضع دولت اسرائیل در مخالفت با احیای برجام تاکید کند.

اسرائیل همزمان با تجدید مذاکرات وین، با ارائه یک گزارش نهاد جاسوسی خود به آمریکا، اعلام داشت که ایران با وجود آمدن به پای میز مذاکرات، دارد برای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصدی آماده می‌شود.

آمریکا با ظرافت این ارزیابی اسرائیل را رد کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز اظهار داشت که آژانس نشانه‌ای از آغاز غنی‌سازی با خلوص ۹۰ درصد در ایران ندیده است.

ایران نیز در واکنش اسرائیل را متهم کرد که هم‌چنان در «شیپور دروغ می‌دمد».

در این میان، رسانه‌های اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر، گزارش دادند که دولت این کشور با این ارزیابی که گفت‌وگوهای وین شکست خواهد خورد، تدارکات برای حمله نظامی به ایران را تسریع کرده و در این راستا، خرید تسلیحاتی بیشتری را تصویب کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، کمیته وزیران ارشد در آغاز این هفته تصویب کرده که مبلغ پنج میلیارد «شِکِل» (واحد پول اسرائیل) تسلیحات، شامل بمب‌های سنگین، راکت‌ برای سامانه «گنبد آهنین» و بالگردهای تهاجمی خریداری شود.

بر اساس این گزارش‌ها، این خریدهای تسلیحاتی افزون بر مصوبه‌های پیشین در لایحه بودجه دو سالانه ۲۰۲۲ و ۲۳ است که به تازگی در دولت و مجلس اسرائیل نهایی شد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل، دو ماه پیش اعلام کرده بود که غیر از مصوبه‌های بودجه دو سالانه، مبلغی معادل یک و نیم میلیارد دلار از ردیف سایر بندهای بودجه کاهش یافت تا برای تقویت آمادگی نظامی در برابر ایران به ارتش اختصاص یابد.

سایت خبری وای‌نت یادآوری کرده که دولت جو بایدن نیز چندی پیش یک میلیارد دلار کمک نظامی بلاعوض را به ارتش اسرائیل برای خرید راکت‌ جهت سامانه «گنبد آهنین» اختصاص داد. هر دو حزب آمریکا در کنگره واشینگتن از این تصمیم آقای بایدن حمایت کردند.

با احتساب کلی این مبالغ، به نظر می‌رسد که ارتش اسرائیل از یکی از بزرگ‌ترین بودجه‌های نظامی در ۷۰ سال موجودیت خود و فرصتی بی‌سابقه برای تجهیز به انواع سلاح‌های پیشرفته برخوردار شده باشد.

به نوشته وای‌نت، سندی با مهر «فوق محرمانه» که از سوی ارتش تهیه شده، در این ارتباط در نشست روز یک‌شنبه گذشته به کمیته وزیران ارشد، ارائه شد و اساس تخصیص مبلغ جدید پنج میلیارد شکل برای خریدهای تسلیحاتی بیشتر قرار گرفت.

تسریع آمادگی نظامیان و افزایش خریدهای تسلیحاتی ارتش اسرائیل برای جنگ با ایران، در شرایطی است که شمار بیشتری از مقامات امنیتی پیشین اسرائیل احیای برجام و بازگشت آمریکا به آن را برای کنترل بیشتر برنامه هسته‌ای ایران، مفیدتر می‌دانند.

سرگرد ذخیره دنی سیترینوویچ فرمانده سابق تحقیقات در اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در گفت‌وگوی روز نهم آذر با تایمز اسرائیل تاکید کرد که تنها راه غلبه بر تهدیدات برای کشورش و منطقه، این است که آمریکا با رویکرد «سازش قابل توجه» در قبال ایران، باعث موفقیت مذاکرات وین شود.

این نظامی ارشد پیشین ارتش اسرائیل تاکید کرده بود که «ناکامی فاحش سیاست اسرائیل»، برنامه اتمی ایران را سرعت بخشیده و نفتالی بنت نیز با تداوم همان سیاست بنیامین نتانیاهو، اسرائیل و ایران را وارد مسیر برخورد نظامی کرده است.

XS
SM
MD
LG