لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

درگیری آمریکا و حشد الشعبی و واکنش‌ها در اسرائیل


عامیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، گفته است که حمله اخیر آمریکا علیه مواضع نیروهای حشد الشعبی در عراق، می‌تواند «تغییر قواعد بازی» در منطقه باشد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، فرمانده نیروی هوایی این کشور، سه‌شنبه دهم دی در سخنرانی در همایش روزنامه اسرائیلی «کالکالیست»، موقعیت جاری در منطقه را، بحرانی نامید که «تهدیدهای ایران» عامل شکل‌گیری آن است.

وی افزود که واکنش آمریکا از ظرفیت «نقطه عطف» برای تغییر شرایط منطقه برخوردار است.

عامیکام نورکین با تأکید بر ادامه همکاری‌های گسترده ارتش‌های اسرائیل و آمریکا، گفت حفظ برتری نیروی هوایی اسرائیل در منطقه، برای تأمین امنیت اسرائیل بیشترین اهمیت را دارد.

وی وجود «سامانه‌های بسیار پیشرفته» دفاع هوایی اس۳۰۰ و اس۴۰۰ در برخی کشورهای منطقه را چالشی برای اسرائیل نامید و گفت، این کشورها تغییر کرده و دیگر هرگز به شرایط گذشته بازنمی‌گردند.

ژنرال نورکین تأکید کرده که این «چالش دفاعی» برای اسرائیل «پیچیده‌تر» شده است.

پیش از سخنانِ فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، حمله هوایی ایالات متحده به مواضع حشدالشعبی در عراق را «اقدامی مهم علیه ایران و بازوهای ایرانی در منطقه» و قابل «ستایش» نامید.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه، نیز سه‌شنبه در مورد حمله آمریکا به بخشی از نیروهای زیرگروه حشدالشعبی در عراق، گفت «زمانی که آمریکا تصمیم می‌گیرد کاری را انجام دهد، با قدرت عمل می‌کند و این رویه را در تاریخ نشان داده است».

وزیر خارجه اسرائیل افزود که «البته من پیشنهاد می‌کردم که نه در عراق و سوریه، بلکه در داخل ایران، واکنش نشان داده شود».

آقای کاتز «حمله تظاهرکنندگان» در بغداد به سفارت آمریکا در عراق را نیز «رویدادی دراماتیک» که «باعث خشمگین‌تر شدن آمریکا خواهد شد»، تلقی کرد.

وزیر خارجه اسرائیل این را نیز گفته است که اگر ایران بخواهد در این شرایط پای اسرائیل را وارد این بحران کند، «پاسخی سخت خواهد گرفت».

آویو کوخاوی، رئیس ستاد و فرمانده ارتش اسرائیل، هفته گذشته برای نخستین بار تأیید کرد که کشورش به مواضع هم‌پیمانان ایران در عراق، غیر از سوریه و لبنان، حمله می‌کند.

ژنرال کوخاوی در همین حال، از این‌که اسرائیل در رویارویی با ایران در منطقه «تنها» است، سخن گفته و به «بی‌عملی» در برابر «تحریکات اخیر ایران در منطقه» اشاره کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که اشاره فرمانده ارتش کشورشان به آمریکا بوده که تا هفته گذشته در برابر نفوذ ایران در منطقه، واکنش قاطع نشان نداده بود.

اسرائیل تقویت نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه را تشدید خطر امنیتی برای خود می‌داند و از مدتی پیش، حملات علیه مقرها و مواضع نیروهای هم‌پیمان با ایران در عراق را آغاز کرد. نخست‌وزیر اسرائیل گفته که دست ارتش کشورش را در مقابله با نفوذ ایران «در هر جای منطقه» باز گذاشته است.

فرمانده ارتش اسرائیل تأکید کرده که کشورش وقوع «یک جنگ محدود» با ایران را، در نتیجه برنامه هسته‌ای و عزم ایران برای نفوذ در منطقه، محتمل می‌داند و برای آن آماده می‌شود.

در این میان، به باور شماری از تحلیلگران و مقامات اسرائیلی، تشدید خصومت جاری میان ایران و آمریکا در منطقه، آن‌گونه که در این هفته رخ داده، ممکن است «برای اسرائیل خوب باشد».

الکس فیشمن، تحلیلگر ارشد روزنامه یدیعوت آخرونوت، سه‌شنبه در همین حال افزود که واکنش احتمالی ایران به حمله آمریکا در عراق، به آن دسته از مقامات اسرائیلی که تمایل شدیدی به ضربه زدن به خود ایران دارند، بهانه خواهد داد.

به نوشته این تحلیلگر، مبدل شدن بحران جدید به نزاع میان اسرائیل و ایران، سوریه و لبنان را نیز درگیر خواهد کرد.

در حمله هوایی یکشنبه شب آمریکا علیه مقرهای کتائب حزب‌الله عراق، که بخشی از نیروهای حشدالشعبی هستند، ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

حمله آمریکا در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله موشکی عواملی به یک پایگاه نظامی مشترک با ارتش عراق، صورت گرفت.

تظاهرات حامیان خشمگین نیروهای حشد الشعبی در عراق علیه سفارت آمریکا در بغداد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ادامه یافته است.

آمریکا از اعزام سه هزار و هفتصد و پنجاه نیروی نظامی زبده جدید برای حضور در عراق، از جمله جهت دفاع از سفارت و منافع آمریکا در عراق، خبر داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تأکید کرده که از ایران بابت تحریکاتش در عراق «بهای سنگینی» گرفته خواهد شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه در نخستین واکنش علنی به بحران جدید در منطقه، گفت آمریکا «غلط می‌کند» که این رویدادها را از چشم ایران می‌بیند و «ملت‌های عراق، افغانستان و سوریه از آمریکایی‌ها متنفر هستند و این نفرت، از جایی بروز می‌کند».

XS
SM
MD
LG