لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۶

چشم‌انداز اعتراضات؛ «مشکل جمهوری اسلامی با مردم ایران در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت»


یک افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی کرده که حکومت جمهوری اسلامی ایران با وجود اعتراضاتی که این کشور را در برگرفته است، به حیات خود ادامه می‌دهد.

همزمان رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا گفته است که جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را خطر قریب‌الوقوع برای موجودیت خود تلقی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرهنگ عامیت ساعار، افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیل، روز دوشنبه ۱۴ آذر در اندیشکده گازیت گفت که «حکومت سرکوبگر ایران، ظاهرا خواهد توانست از پس اعتراضات برآید».

به گفته این افسر، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این نوع اعتراضات سازوکارهای «کاملا قوی» دارد.

سرهنگ ساعار ارزیابی کرد که حکومت جمهوری اسلامی سال‌های زیادی در قدرت خواهد ماند. اما او افزود معترضین نیز دلایل خود را برای ادامه تظاهرات و اعتراضات دارند و از این رو، مشکل حکومت جمهوری اسلامی با مردم ایران در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته گزارش داده بودند که مقامات اطلاعاتی این کشور در نشست‌های یک نهاد آکادمیک و امنیتی گفتند که اعتراضات ایران به سطح «شورش‌های مدنی» رسیده است، اما در حال حاضر «خطری جدی متوجه رژیم تهران نیست».

این مقامات افزوده بودند که وضعیت فعلی، «به تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران منجر نخواهد شد».

آوریل هینز، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، نیز روز ۱۲ آذر گفت اعتصابات و تظاهرات که به اشکال مختلف ادامه یافته است، جمهوری اسلامی ایران را بی‌ثبات‌ خواهد کرد و نظر به احتمال افزایش تورم و تسریع بی‌ثباتی اقتصادی، حاکمیت تهران ممکن است با ناآرامی‌های بیشتری روبرو شود.

«اطلاعات ملی آمریکا» به ریاست خانم هینز شامل ۱۶ دستگاه و نهاد اطلاعاتی آمریکاست.

با این حال، خانم هینز به شبکه ان‌بی‌سی گفت حکومت جمهوری اسلامی هنوز معتقد است وضعیتی که دامنگیر آن شده، یک خطر قریب‌الوقوع نیست.

به گفته این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، در میان سران جمهوری اسلامی ایران در مورد راهکار مقابله با اعتراضات اختلاف بروز کرده است.

اسناد هک شده از خبرگزاری فارس، شامل ارزیابی‌هایی که این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران برای حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نوشته، نشان می‌دهد که اختلافات میان نهادهای حکومتی و عوامل متعدد در مورد راهکار مقابله با اعتراضات گسترش یافته است.

اسناد یاد شده همچنین نشان داد که علی خامنه‌ای از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسین اشتری، فرمانده کل نیروهای انتظامی، رضایت ندارد.

از آغاز اعتراضات در ایران در روز ۲۵ شهریور در پی جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ سقزی در بازداشت «گشت ارشاد»، مقامات دولت انتقالی اسرائیل از اظهارنظر در باره وضعیت ایران خودداری کرده و سکوت کامل را ترجیح دادند.

اما بنیامین نتانیاهو، که در حال تشکیل دولت جدید خود است، هفته گذشته در اولین اظهار نظر در این باره، گفت وضعیت جاری ایران حقیقتا نشان داد که جمهوری اسلامی تا چه حد ضعیف است. او افزود که این حکومت پایه‌های خود را بر جنایت و کشتن مردم خود نهاده است.

معلوم نیست که اظهارات آقای نتانیاهو در مورد ضعف جدی حکومت ایران بازتاب ارزیابی ارتش اسرائیل است یا او برداشت مستقل خود را بیان کرده است.

در هر حال، به نظر می‌رسد که نهادهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل، حکومت جمهوری اسلامی را هنوز نظامی مستقر که متزلزل نشده، تلقی می‌کنند.

در آمریکا نیز جو بایدن، رئیس‌جمهوری، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در هفته‌های اخیر بارها بر حمایت خود از معترضین ایران تاکید کرده‌اند.

با این حال، اظهارات خانم هینز نخستن ارزیابی یک مهره ارشد اطلاعاتی آمریکا در باره اعتراضات جاری ایران است. دولتمردان آمریکا در مورد ارزیابی «اطلاعات ملی آمریکا» سخنی نگفته‌اند.

بررسی ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و تقریبا تمامی کشورهای غربی در مورد تظاهرات ۴۳ سال پیش ایران که منجر به سقوط حکومت پهلوی و روی کار آمدن نظام دینی به رهبری روح‌الله خمینی شد، نشان می‌دهد آن‌ها دستخوش خطای فاحش بودند و آمریکا حتی دیپلمات‌های خود را مدت طولانی در ایران نگاهداشت تا این‌که از سوی نیروهای «خط امام»، گروه دانشجویی وفادار به روح‌الله خمینی، گروگان گرفته شدند.

اسرائیل نیز بعد از پایان حکومت پادشاهی ایران و با وجود روی کار آمدن حکومت روحانیون دینی، هنوز با امید به ادامه همکاری با نظام زیر رهبری خمینی، شماری از مقامات و عوامل خود را در ایران نگاه‌داشته بود. این افراد پس از مدتی که تهدیدها را بسیار جدی دیدند، با کمک کانادا از ایران نجات پیدا کردند.

XS
SM
MD
LG