لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

یک حمله مسلحانه دیگر در کرانه باختری جان دو اسرائیلی را گرفت


رسانه‌های اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۲۲ آذرماه، گزارش دادند که در یک حمله مسلحانه در نزدیکی یک شهرک کرانه باختری، دو اسرائیلی کشته و دو تن دیگر «به‌شدت» زخمی شدند.

حمله پیش از ظهر پنج‌شنبه در جاده یهودی‌نشین بنیامین در حومه اورشلیم، بیت‌المقدس، رخ داد.

گزارش رسانه‌های اسرائیلی به نظامی بودن کشته‌های این حمله اشاره صریحی ندارد، اما رسانه‌های فلسطینی آن دو را سرباز توصیف کردند.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، یک مرد فلسطینی مسلح با پیاده شدن از یک خودرو به سوی اسرائیلی‌های «نظامی و غیرنظامی» ایستاده در ایستگاه اتوبوس آتش گشود و خود به داخل اتومبیل که راننده در آن منتظر بود، بازگشت و خودرو به سوی مناطق فلسطینی‌نشین گریخت.

بر اساس این گزارش، صدها تن از نیروهای اسرائیلی در تعقیب این خودرو به سوی دهکده‌ها و جاده‌های اطراف اعزام شدند.

هنوز هیچ سازمان فلسطینی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

ساعاتی پیش از آن نیز ارتش اسرائیل اعلام کرد که مجد مطیر، یک فلسطینی شرق اورشلیم، بامداد پنج‌شنبه با چاقو به دو سرباز این کشور، از جمله یک سرباز زن که در محله های عرب‌نشین شهر مستقر بودند، حمله و آنها را زخمی کرد، اما سرباز مرد که جراحتش سطحی بود، عامل حمله را با گلوله از پای درآورد.

یک‌شنبه این هفته نیز در یک حمله مسلحانه به یک خانواده اسرائیلی در جاده یهودی‌نشین عوفرا در کرانه باختری، مادری باردار و همسرش زخمی شدند؛ پزشکان جنین هفت ماهه این زن را به دنیا آوردند، اما نوزاد بعد از سه روز جان داد.

پس از آن که عوامل حمله یک‌شنبه گریختند، سازمان امنیت اسرائیل چهارشنبه شب اعلام کرد که صالح عمر برغوثی، ۲۹ ساله، عامل اصلی آن حمله را در دهکده «کبار» در نزدیکی رام الله در کرانه باختری شناسایی کرده و او را که «قصد فرار داشته» کشته و یکی از بستگانش به نام وعد برغوثی را زخمی و دستگیر کرده است.

سازمان امنیت اسرائیل همچنین چهارشنبه شب در گزارش دیگری اعلام کرد که اشرف نعالوه، یک فلسطینی را که دو ماه پیش با حمله به یک کارخانه اسرائیلی در منطقه بارکان، یک زن کارمند دفتری و یک تکنیسین را کشته بود، در کرانه باختری شناسایی و این مهاجم را کشته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که خانه عوامل این حملات نیز تخریب خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه در این باره گفت: «بازوان بلند و قوی نیروهای امنیتی ما کسانی که امنیت مردم و کشور را به خطر بیندازند، هر کجا که باشند پیدا کرده و مجازات می‌کنند.»

بیانیه سازمان‌های فلسطینی حاکی است که عملیات پیش ازظهر پنج‌شنبه در جاده بنیامین پاسخی به عملیات یک روز پیش نیروهای امنیتی اسرائیل در کشتن مهاجمان حملات اخیر بوده است.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین حملات پنج‌شنبه و روزهای گذشته علیه نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی را تحسین کردند.

جنبش فتح به رهبری محمود عباس نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «شهیدان فلسطینی با خون پاک خود خاک فلسطین را آبیاری کردند.»

این رخدادها در پی یک دوره آرامش نسبی در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری رخ می‌دهد.

XS
SM
MD
LG